۹۰درصد تالاب‌های کشور عملکرد تالابی خود را از دست داده‌اند و شرایط این تالاب‌ها به‌گونه‌ای است که اگر غفلت کنوانسیون رامسر نباشد نام همه این تالاب‌ها در فهرست مونترو درج می‌شود.

سلامت نیوز:۹۰درصد تالاب‌های کشور عملکرد تالابی خود را از دست داده‌اند و شرایط این تالاب‌ها به‌گونه‌ای است که اگر غفلت کنوانسیون رامسر نباشد نام همه این تالاب‌ها در فهرست مونترو درج می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین،دكتر برهان ریاضی، استاد دانشگاه و پژوهشگر تالاب  با اعلام این خبر گفت: تالاب‌هایی در فهرست مونترو ثبت می‌شوند كه دچار تغییرات اكولوژیك شدید شده و كاركرد خود را از دست داده باشند.

این استاد دانشگاه می‌گوید كه با قرار گرفتن نام یك تالاب در فهرست مونترو، سازمان حفاظت محیط‌زیست بنا به مسئولیتی كه دارد باید براساس طرح مطالعاتی مدون، امكان پایش تالاب مورد نظر را برای خروج از شرایط نامطلوب فراهم كند اما برای بسیاری از تالاب‌ها طرح تهیه نشده و عملا اقدامی صورت نمی‌گیرد.

وی درباره عوامل تهدید‌كننده تالاب‌ها هم گفت كه برداشت آب در بالادست تالاب‌ها (ناشی از مدیریت غیرمسئولانه آب در حوضه آبریز)، چرای بی‌رویه دام، كشت غیرمنطقی، تغییر كاربری اراضی و به‌طور خلاصه عدم‌رعایت حقابه، اصلی‌ترین عواملی است كه تالاب‌های كشور را با خطر نابودی مواجه كرده است.

ریاضی نجات تالاب‌ها را در گرو عزم ملی دانست و خاطرنشان كرد: تا مسئولان سطح بالای كشور احساس مسئولیت نكنند احیای تالاب‌ها غیرممكن است كمااینكه در حال حاضر ما شعار زیاد می‌شنویم اما عملا كاری انجام نمی‌شود.

او در بخشی از گفته‌های خود به سدسازی‌های بی‌رویه و حفر چاه‌های غیرمجاز و تخریب پوشش گیاهی اشاره كرد و گفت كه با توجه به تخریب‌های صورت گرفته و بالطبع نابودی پوشش گیاهی، در حال حاضر هر میزان بارش داشته باشیم این بارش به جای آنكه آرام آرام از میان لاشبرگ‌ها و پوشش گیاهی در داخل زمین نفوذ كند در نبود پوشش گیاهی روی زمین عریان جاری می‌شود و در نتیجه نه سفره‌های زیرزمینی تغذیه می‌شود و نه چشمه‌سارها و آبراه‌ها. در واقع آنچه اكنون اتفاق افتاده تخریب محل تولید آب است. وقتی محل تولید آب در حوضه آبخیز تخریب می‌شود تالاب‌ها و سایر زیست‌بوم‌های آبی خشك می‌شود و مجموعه این عوامل باعث تخریب سرزمین می‌شود؛ نتیجه آنكه ما در جهان ركورددار فرسایش خاك می‌شویم.

    6 تالاب در فهرست مونترو

مدیركل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط‌زیست اما روز گذشته گفت: 6تالاب به‌دلیل وضعیت نامناسب در فهرست مونترو قرار دارد كه تلاش می‌كنیم اسامی این تالاب‌ها از این فهرست خارج شده و به وضعیت عادی برگردد.

آنطور كه در گزارش روابط عمومی اداره كل حفاظت محیط‌زیست اردبیل آمده است، حمید گشتاسب در نشست با مسئولان محیط‌زیست اردبیل افزود: در كشور 250تالاب وجود دارد كه از بین‌ آنها 84مورد تالاب دارای اهمیت است و از این تعداد 24تالاب بین‌المللی بوده و در ردیف كنوانسیون رامسر قرار دارد.

وی تصریح كرد: از 24 تالاب ثبت كنوانسیون رامسر، 6تالاب در زمره فهرست مونترو‌ قرار دارد كه اصلاً فهرست مطلوبی نیست و باید تلاش كنیم با توجه به شرایط و موقعیت كشورمان اسامی این 6 تالاب از این فهرست خارج شود.

مدیركل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط‌زیست با اشاره به تهدیدهای مختلفی كه تالاب‌های كشورمان را در معرض آسیب قرار دادند، گفت: تجاوز به حریم، گسترش بهره‌برداری‌های نامناسب از اراضی و تغییر كاربری‌های این تالاب‌ها و همچنین كم شدن منابع آب آنها وضعیت نامطلوبی را به‌وجود آورده است.

گشتاسب در بخش دیگری از سخنان خود افزود: ما برای نجات 20تالاب كشور از این وضعیت در قالب پروژه‌های تعریف شده منابع اعتباری گرفتیم و تلاش می‌كنیم تا پایان امسال بخشی از این تالاب‌ها را به وضعیت مطلوب ارتقا دهیم.

وی با بیان اینكه روند مطلوبی را در زیستگاه‌هایمان شاهد نیستیم و تخریب مناطق بسیار بالا و نگران‌كننده است، گفت كه بهره‌برداری‌ها و برداشت‌های نادرست و غیراصولی و در كنار آن تشدید پدیده خشكسالی بر مشكلات و گرفتاری‌ها افزوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha