دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹

بر اساس آمارهای پزشکی قانونی کشور روزانه یک هزار و 600 پرونده نزاع منجر به جرح در این سازمان تشکیل می‌شود که این آمار نگران‌کننده به گفته کارشناسان دلایل اجتماعی، روانی، فرهنگی و اقتصادی دارد. بر اساس آمارهای پزشکی قانونی کشور، تهران در نزاع‌های خیابانی جلودار آمارهاست.

سلامت نیوز: بر اساس آمارهای پزشکی قانونی کشور روزانه یک هزار و 600 پرونده نزاع منجر به جرح در این سازمان تشکیل می‌شود که این آمار نگران‌کننده به گفته کارشناسان دلایل اجتماعی، روانی، فرهنگی و اقتصادی دارد. بر اساس آمارهای پزشکی قانونی کشور، تهران در نزاع‌های خیابانی جلودار آمارهاست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان،به صورت کلی در ایران هر ساعت حدود 66 نفر با هم درگیر شده که این درگیری منجر به جرح می‌شود! آمارهای پزشکی‌قانونی می‌گوید تنها در سال گذشته 590 هزار شهروند به دلیل ضرب و جرح در نزاع راهی پزشکی‌قانونی شدند و این آمار بسیار نگران‌کننده است و باید برای پیشگیری از وقوع اینگونه جرائم اقدام صحیح انجام داد.
 
رئیس شعبه ۷۱ دادسرای کیفری استان تهران (ویژه قتل) درباره آمار نگران‌کننده نزاع و درگیری در کشور، اظهار کرد: این آمار بازهم واقعی نیست چرا که برخی از دعواها شاید به ضرب و جرح منجر نشود، با این حال وضعیت نگران‌کننده است. قاضی عزیزمحمدی درباره اینکه پرونده‌های قتل قطعا از نزاع و درگیری نشات می‌گیرد، گفت: در این پرونده‌ها مسائل ناموسی، اخلاقی، قومیتی، مالی و درگیری و دعوا دخیل است که اگر از زمان آغاز به کار دادسرای کیفری استان تهران یعنی سال ۸۱ تا ۹۴ آمار بگیرید این افزایش پرونده‌ها را مشاهده خواهید کرد. مهر نوشت؛ او گفت: نمی‌توان تنها فشار اجتماعی و یا کاهش قدرت تحمل را دلیل بروز نزاع و درگیری عنوان کرد چرا که فشارهای مالی، اقتصادی، اجتماعی و حتی اخلاقی هم تاثیرگذار است.


 شادی گروهی در کشور افزایش یابد
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران درباره نحوه مدیریت خشم  می‌گوید: باید به معضل خشونت به عنوان یک مرجع کلی نگاه کرد. هر چقدر اعتماد به مراجع ذی‌ربط و اعتماد بین افراد در جامعه بیشتر باشد به نسبت برای گرفتن حق افراد خودشان وارد عمل نمی‌شوند. سیدحسن موسوی‌چلک می‌افزاید: مواردی نظیر آلودگی هوا، آلودگی صوتی و معماری شهری نامناسب وجود دارد که هر یک از این عوامل خود می‌تواند صبر و تحمل را کاهش دهند.

[quote-left] رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران تصریح می‌کند: هر یک از ما صبح تا شب با استرس و عوامل استرس‌زای متعددی رو‌به‌رو هستیم که مهار آن فقط با کسب مهارت‌های مدیریت بحران امکان‌پذیر است که در این زمینه نیز تاکنون اقدامات فرهنگی و اجتماعی کافی انجام نشده است.[/quote-left]

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران تصریح می‌کند: هر یک از ما صبح تا شب با استرس و عوامل استرس‌زای متعددی رو‌به‌رو هستیم که مهار آن فقط با کسب مهارت‌های مدیریت بحران امکان‌پذیر است که در این زمینه نیز تاکنون اقدامات فرهنگی و اجتماعی کافی انجام نشده است.

موسوی‌چلک می‌افزاید: باید فرصت‌های بیشتری برای انتقال آرامش و نشاط به مردم ایجاد شود در غیر این صورت برخی نارسایی‌های موجود در کنار هم منجر به افزایش آمار پرونده‌های مردم در محاکم قضایی می‌شود. به گفته او باید توجه داشت که هرگونه آمار و ارقام در زمینه میزان نزاع در جامعه چندان مستند نیست زیرا برخی از افراد حتی در درگیری‌ها طرح دعوی نمی‌کنند.

موسوی‌چلک تصریح می‌کند: باید توجه داشت عضویت در گروه‌های شاد و صبر و تحمل مردم را افزایش می‌دهد. به گفته او هم‌اکنون افراد در محیط‌های گوناگون نارسایی‌هایی دارند برای مثال در منزل با فضای مجازی، در کوچه و خیابان با ترافیک و افراد گوناگون و تنش‌زا رو‌به‌رو هستند که این نارسایی‌ها منجر به ایجاد خشونت در رفتار افراد می‌شود اما در بخش کلان جامعه با مولفه‌های گوناگونی مواجه هستیم که نشان‌دهنده عدم وجود نشاط اجتماعی در جامعه است. افزایش مصرف موادمخدر صنعتی، اختلالات روانی و... را از دلایل بروز عدم وجود نشاط اجتماعی دانست. در واقع، با این نارسایی‌ها شاهد گسترش جرائم اجتماعی هستیم و یکی از آن خشونت است.

به گفته او خشونت‌ها انواع و اقسام دارد و شامل خشونت عاطفی، روانی، جسمی و... است که فقط خشونت جسمی قابل مشاهده است و دیگر خشونت اغلب پنهانی است و عنوان نمی‌شود. موسوی‌چلک تاکید می‌کند: شاخص‌های نشاط اجتماع با ارتقای مسئولیت‌پذیری، انسجام اجتماعی و سلامت روانی اجتماعی مهیا می‌شود که با ارتقای این مولفه‌ها از شدت خشونت و تنش‌های اجتماعی کاسته می‌شود.

[quote-right]

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران تصریح می‌کند: برای تحقق این مهم باید بخشی از راهکارها در سیاست‌گذاری‌ها را جدی‌تر گرفت و در جامعه شایسته‌سالاری، اعتماد قانونی، افزایش مسئولیت‌پذیری اجتماعی، سلامت اداری، افزایش تقویت فرهنگ و همبستگی اجتماعی را به دنبال داشته باشد.

 

[/quote-right]

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران تصریح می‌کند: برای تحقق این مهم باید بخشی از راهکارها در سیاست‌گذاری‌ها را جدی‌تر گرفت و در جامعه شایسته‌سالاری، اعتماد قانونی، افزایش مسئولیت‌پذیری اجتماعی، سلامت اداری، افزایش تقویت فرهنگ و همبستگی اجتماعی را به دنبال داشته باشد.


 آموزش؛ تنها راه کنترل خشم در افراد
رئیس سازمان نظام روانشناسی ایران درباره خشونت اجتماعی موجود در جامعه می‌گوید: متاسفانه آن‌طور که باید و شاید به شاخص‌های مهارت‌های اجتماعی از جمله بردباری اجتماعی و خویشتن‌داری بین افراد بها داده نمی‌شود. عباسعلی اللهیاری می‌افزاید: در زندگی برای کسب هر مهارتی افراد نیازمند دوره‌های آموزشی رسمی و غیررسمی هستند.

برای ارتقای ارتباط اجتماعی و مهارت‌های زندگی باید به افراد آموزش دهیم تا مهارت‌ها برای آنها درونی شود. به گفته او باید توجه داشت که درونی کردن یک مهارت اجتماعی در افراد نیازمند تمرین و ممارست فراوان است و برای کسب مهارت ارتباط متقابل باید خود فرد بخواهد تا تغییر کند. فقط به صرف رفتن به همایش یا کلاس‌های آموزشی دردی از افراد دوا نمی شود.

اللهیاری تصریح کرد: مهارت ارتباط متقابل بر اساس شاخص برای افراد باید تعریف شود تا بدانند که با دیگران باید چگونه رفتار کنند. هم اکنون مهارت حل مسأله و مدیریت بحران در بین افراد وجود ندارد و باید برای مسائل اجتماعی راهکارها و مهارت‌های گوناگونی در این زمینه کسب شود.

[quote-left]رئیس سازمان نظام روانشناسی ایران تاکید می‌کند: در اصل افرادی که با سرخوردگی‌های فراوان مواجه هستند، باید بدانند که این ناکامی‌ها باعث تقویت روحیه و تحمل آنها می‌شود و هرچه که قدرت اغماض افراد در مواجه با ناکامی‌ها بیشتر شود به نسبت این افراد قوی‌تر می‌شوند. [/quote-left]

رئیس سازمان نظام روانشناسی ایران تاکید می‌کند: در اصل افرادی که با سرخوردگی‌های فراوان مواجه هستند، باید بدانند که این ناکامی‌ها باعث تقویت روحیه و تحمل آنها می‌شود و هرچه که قدرت اغماض افراد در مواجه با ناکامی‌ها بیشتر شود به نسبت این افراد قوی‌تر می‌شوند.

اللهیاری می‌افزاید: در طول زندگی کسی به ما نحوه مقابله با ناکامی‌ها را آموزش نداده است و افراد خود به شکل کاملا تجربی یاد می‌گیرند که چگونه رفتار کنند که این نوع رفتار اصلا مناسب نیست بلکه باید با استفاده از منطق با ناکامی‌های زندگی برخورد کرد. او می‌گوید: در اغلب جوامع پیشرفته برای دانش‌آموزان کلاس‌های مهارت حل مساله، مهارت اعتماد به نفس و... در مدرسه برپا می‌شود که مهم‌ترین آنها را می‌توان مهارت مدیریت بحران است.

اللهیاری می‌افزاید: کسب مدیریت بحران برای همگان امری اساسی است و نیازمند توجه به این امر از سوی مسئولان و برگزاری کلاس‌های متعدد در این زمینه هستیم. به گفته این روانشناس افراد باید یاد بگیرند که از حداکثر توانایی خود برای حل مساله استفاده کنند و در نهایت یا مشکل را حل یا با اغماض و یا با سازگاری با آن مواجه شوند. اللهیاری تاکید می‌کند: در جامعه استرس‌های فراونی وجود دارد و در زندگی نیز به‌طور طبیعی استرس افراد بالاست و آنها نمی‌دانند که چگونه با مشکلات مقابله کنند و در طول زندگی نیز روش‌های مقابله با استرس چندان آموزش داده نشده است. او می‌گوید: باید فرصت مهارت و کنترل خشم در افراد را افزایش داد تا این ترتیب مهارت‌ها در افراد نهادینه و منجر به افزایش شادی گروهی در جامعه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha