دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸
کد خبر: 151484

نمایندگان مجلس با یک فوریت طرح حفاظت و صیانت از جنگل‌ها مخالفت کردند و بر این اساس این طرح به صورت عادی در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.

سلامت نیوز: نمایندگان مجلس با یک فوریت طرح حفاظت و صیانت از جنگل‌ها مخالفت کردند و بر این اساس این طرح به صورت عادی در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان،جنگل‌خواری و آتش‌سوزی دو بلای خیلی مهم هستند که به جان جنگل‌های کشور افتاده و باعث کاهش چشمگیر جنگل‌ها شده‌اند. در مورد لزوم مقابله با هر کدام از عاملان انسانی و غیرانسانی نابودی جنگل‌ها همواره هشدارهای فراوانی داده می‌شود. با وجود این، هشدارها جنگل‌های شمال در طی چهار سال از سه میلیون هکتار به 8/1 میلیون هکتار کاهش داشته‌اند. جنگل‌های زاگرس هم وضع بهتری ندارند، در 70سال گذشته وسعت جنگل‌های زاگرس از ١٢‌میلیون هکتار به شش ‌میلیون هکتار کاهش‌یافته و این جنگل‌ها در معرض نابودی هستند. میانگین سالانه تخریب جنگل‌های زاگرس 54 هزار هکتار است. آتش‌سوزی‌های اخیر در استان‌های ایلام، گلستان و کهگیلویه و بویر احمد به نابودی قسمت زیادی جنگل در این استان‌ها انجامید و نگرانی‌های بسیاری را ایجاد کرد.


 بهره‌برداری زیاد و نگهداری کم
نماینده رشت در توضیح دلایل مطرح کردن یک فوریت طرح حفاظت و صیانت جنگل‌ها گفت: ما یک کشور بیابانی هستیم که قطعا در چنین شرایطی حفاظت و حراست از جنگل‌ها به‌عنوان یک موهبت خدادادی از اهمیت و اولویت بسیار زیادی برخوردار است. مقداد نجف‌نژاد افزود: اگر نسبت به استفاده از جنگل‌ها فرهنگ‌سازی درست صورت نگیرد و به درستی از جنگل‌ها حفاظت نشود، شاهد تکرار حادثه آتش‌سوزی در جنگل‌ها خواهیم بود که اخیرا جنگل‌های استان گیلان دچار آتش‌سوزی شد.او با بیان اینکه قوانین مربوط به منابع طبیعی به اصلاح و بازنگری نیاز دارد، گفت: که درحال حاضر بهره‌برداری بسیار زیادی از جنگل‌ها صورت می‌گیرد که در مقایسه با میزان نگهداری از جنگل‌ها هیچ است.


 سدی در برابر حضور غیرقانونی
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه برای جلوگیری از تجاوز به جنگل‌ها نباید هیچ فعالیتی در آنها انجام شود، گفت: تنها با اعمال مجازات بر متخلفان نمی‌توان با جنگل‌خواری مقابله کرد. علیرضا محجوب در واکنش به مخالفت نمایندگان با یک فوریت طرح حفاظت و صیانت از جنگل‌ها، گفت: متاسفانه تاکنون به‌دلیل سهل‌انگاری مسئولان جنگل‌های بسیاری در مناطق مختلف کشور دچار آتش‌سوزی شده و مورد تخریب قرار گرفته است، از این‌رو هدف اصلی طرح موردنظر این است که مدت 10 سال فرصت رشد، بازسازی و احیا به جنگل‌ها داده شود. خانه ملت نوشت؛ او ادامه داد: در حال حاضر برخی اقدامات متخلفان و ورود افراد مختلف به جنگل‌ها این مناطق را از حالت طبیعی به حالت مصنوعی تبدیل کرده است؛ بسیاری عقیده دارند که جنگل‌ها را مانند پارک‌ها و فضاهای سبز داخل شهر باید مورد نظافت قرار داد که البته به این بهانه هم نباید وارد جنگل‌ها شد زیرا طبیعت در چرخه‌ای طبیعی این کار را انجام خواهد داد، بر این اساس طرح صیانت و حفاظت از جنگل‌ها می‌تواند سدی دربرابر هرگونه حضور و بهره‌برداری غیرقانونی در جنگل‌ها باشد.


 برخورد با زمین‌خواران و جنگل‌خواران
عضو مجمع نمایندگان استان گیلان با بیان اینکه صیانت از جنگل به معنای برخورد با زمین‌خواران و جنگل‌خواران است، گفت: جلوگیری از بهره‌برداری از جنگل‌ها به مدت 10 سال در جهت صیانت از آنها اقدامی نادرست است. مهرداد بائوج لاهوتی درخصوص مخالفت نمایندگان مجلس با یک فوریت طرح حفاظت و صیانت از جنگل‌ها، گفت: به‌طور کلی همه نمایندگان مجلس با صیانت از جنگل‌ها و مراتع کشور موافق هستند، اما دلیل مخالفت نمایندگان با یک فوریت طرح این است که گفته شد 10 سال به افراد اجازه  بهره‌برداری از جنگل‌ها داده نشود که این راهکار اقدامی مناسب برای صیانت از جنگل‌ها نیست.

او  ادامه داد: صیانت از جنگل به آن معناست که نباید به متجاوزان و متخلفان اجازه تصرفات غیرقانونی از جنگل داده شود، زیرا بسیاری از آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های شمال کشور عمدی بوده و با صیانت از جنگل‌ها باید از این مشکلات جلوگیری کرد. او تاکید کرد: اینکه گفته شود تا 10 سال از جنگل‌ها هیچ بهره‌برداری صورت نگیرد حرف درستی نیست، زیرا تمامی کشورهای دنیا از جنگل‌ها بهره‌برداری اقتصادی می‌کنند، حال چطور ممکن است که بتوان تا سال‌ها از بهره‌برداری‌ها جلوگیری کرد، البته بخشی از جنگل‌ها باید تبدیل به احسن شده و درختان جدید جایگزین درختان قدیمی شوند؛ بنابراین این طرح نه‌تنها صیانت نبود بلکه آسیبی برای جنگل‌ها و مراتع کشور بود، زیرا با اجرای این طرح جلوی کاشت گونه‌های جدید گرفته می‌شود. خانه ملت نوشت؛ لاهوتی تصریح کرد: باید با برخورد شدید با متخلفان و متجاوزان به اراضی دولتی و تغییر کاربری‌ها از ادامه این مشکل جلوگیری شود، همچنین دولت درحال حاضر باید قوانین موجود در حفاظت از جنگل‌ها را به خوبی اجرا کند زیرا هیچ خلاء قانونی در این زمینه وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha