برای نخستین بار و طی یک عمل جراحی نادر سنگی به اندازه 14 سانتی متر از حالب یک جوان 32 ساله هرمزگانی در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس خارج شد.

سلامت نیوز: برای نخستین بار و طی یک عمل جراحی نادر سنگی به اندازه 14 سانتی متر از حالب یک جوان 32 ساله هرمزگانی در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس خارج شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، متخصص کلیه و مجاری اداری بیمارستان شهید محمدی بندرعباس که عهده دار انجام این عمل جراحی بود، روز یکشنبه در تشریح این جراحی به خبرنگاران گفت: بیمار، جوان 32 ساله ای بود که با درد پهلو و علائم ادراری به این مرکز مراجعه و تحت اقدامات تشخیصی مانند سونوگرافی، عکس رنگی کلیه (IVP) و سی تی اسکن قرار گرفت.

دکتر محمد ناتمی افزود: در بررسی های به عمل آمده تشخیص سنگ حالب دو طرفه برای بیمار مشهود اما نکته حائز اهمیت آن بود که اندازه یکی از آن سنگ ها که نمای شاخ گوزنی نیز داشت حدود 14 سانتی متر بود.

وی بیان داشت: با وجود دو طرفه بودن سنگ حالب و نیز اندازه بزرگ و نمای شاخ گوزنی یکی از آنها، به طور معجزه آسایی کارکرد کلیه های بیمار حفظ شده بود.

این متخصص ارولوژی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط بیمار که دچار تنگی مادرزادی قسمت تحتانی میزراه ادراری نیز بود، عمل جراحی با روش و تکنیک منحصر به فرد ترکیبی جراحی باز و بسته (RIRS) انجام شد.

دکتر ناتمی گفت: طی این جراحی که برای اولین بار در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس انجام شد، جراحی پیوند حالب نیز برای اصلاح نقص مادرزادی بیمار صورت گرفت.

متخصص ارولوژی مرکز آموزشی درمانی شهید محمدی بندرعباس خاطرنشان کرد: تا به حال گزارشی از سنگی به اندازه 14 سانتی متر در جایی منتشر نشده است.

دکتر ناتمی در خصوص علت تشکیل سنگ در حالب گفت: بسیار بعید است سنگ به طور اولیه در مجرای حالب ایجاد شود زیرا به طور دائم ادرار در این لوله در حال حرکت است و سنگ به طور معمول به علت توقف ادرار در یک مسیر شکل می گیرد.

وی ادامه داد: اما در افرادی که به طور مادرزادی تنگی حالب داشته باشد به دلیل رکود ادرار ممکن است سنگ از ابتدا در حالب ایجاد شود، اما به طور معمول بیشتر سنگ های ادراری منشاء کلیوی دارند.

این متخصص کلیه و مجاری اداری عمده علت تشکیل سنگ های ادراری را سابقه خانوادگی و کم آبی بدن دانست و گفت: معمولا به دلیل مصرف کم آب و همچنین تعریق در مناطق خاص جغرافیایی و در فصل های گرم سال شیوع این سنگ ها بیشتر می شود.

حالب، مجرایی است برای عبور دادن ادرار از کلیه به سمت مثانه که گاهی دردهای ناشی از وجود سنگ در آن بروز می کند.

تنگ ترین قسمت حالب قسمت انتهایی آن در محل اتصال به مثانه است که به طور متوسط دو میلیمتر است ولی از آنجا که امکان انعطاف دارد در 95 درصد موارد می تواند سنگ هایی به قطر چهار میلیمتر را نیز از خود عبور دهد.

حرکت سنگ به شکل دردهای ناگهانی و ناتوان کننده که به سمت زیر شکم تیر می کشد نمود می کند و اغلب با علائم گوارشی مانند تهوع استفراغ، دل درد، دل پیچه نیز همراه است.

به گفته پزشکان درمان سنگ های حالب مانند کلیه است و اگر سنگ کوچک و اندازه آن بین دو تا شش میلیمتر باشد با دارو دفع می شود و در غیر این صورت اقدامات تهاجمی تر صورت می گیرد، بدین صورت که در سنگ های شش میلیمتر تا دو سانتی متر بر اساس محل سنگ ، بیمار تحت عمل سنگ شکنی برون اندامی قرار می گیرند و در سنگ هایی با اندازه دو سانتی متر به بالا عمل جراحی بسته (PCNL) در یک یا چند مرحله انجام می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha