دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵

یک متخصص قلب گفت: آنژیوپلاستی سبب بازشدن سرخرگ‌های دچار انسداد می‌شود و جریان خون را به عضلات قلب بازمی‌گرداند.

سلامت نیوز: یک متخصص قلب گفت: آنژیوپلاستی سبب بازشدن سرخرگ‌های دچار انسداد می‌شود و جریان خون را به عضلات قلب بازمی‌گرداند.

دکتر مرتضی ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه ممکن است سرخرگ‌های قلب متعاقب رسوب کلسترول، سلول‌ها و سایر مواد دچار گرفتگی شوند، گفت: این امر سبب کاهش جریان خون به قلب می‌شود و در نتیجه احساس ناراحتی در قفسه سینه رخ می‌دهد.

وی گفت: گاهی ممکن است یک لخته خون به شکل ناگهانی ایجاد یا بدتر شود و به طور کامل جریان خون را قطع کند که این امر منجر به حمله قلبی می‌شود.

ابراهیمی گفت: آنژیوپلاستی سبب باز شدن سرخرگ‌های دچار انسداد می‌شود و جریان خون را به عضلات قلب بازمی‌گرداند که یک روش مداخله کرونری از طریق پوست است نه یک روش جراحی. پزشک پس از وارد کردن سیم باریک از طریق یک سوراخ کوچک به داخل سرخرگ پا یا دست تلاش می‌کند تا سیم را وارد سرخرگ‌های عروق قلب (عروق کرونر) کند و سپس پس از دستیابی به داخل رگ مورد نظر سیم را از داخل پلاکی که مجرای رگ را مسدود کرده، عبور می دهد.

وی اضافه کرد: سپس یک بالن که در ابتدا خالی از هوا است از طریق این سیم به داخل پلاک وارد و از طریق بادکردن این بالن کوچک موجود، سرخرگ قلبی دچار انسداد را باز می‌کند. در صورتی که نیاز باشد در این مرحله ممکن است استنت (فنر) نیز در این محل قرار داده شود.

این متخصص قلب گفت: افراد دچار انسداد در سرخرگ‌های قلبی، چنانچه احساس ناراحتی زیادی در قفسه سینه کنند یا انسداد سرخرگ‌های قلبی، آنها را در معرض خطر حمله قلبی یا مرگ قرار دهد، نیاز به آنژیوپلاستی دارند.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: سالانه افراد بسیاری تحت آنژیوگرافی کرونری قرار می‌گیرند. انجام این روش سبب درد بسیار کمی می‌شود. ممکن است جهت آرامش بیشتر به بیمار دارو داده شود. ممکن است آنژیوپلاستی از 30 دقیقه تا چندین ساعت بسته به نوع انسداد و تعداد انسدادها به طول انجامد. ممکن است محل واردشدن کاتر زخمی شود و کبودشدگی نیز شایع است. اگر متوجه خونریزی یا افزایش درد یا تورم شدید، به پزشک خود اطلاع دهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha