دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۳
کد خبر: 151524

زعفرانیه، جردن، انقلاب، جنت آباد، خزانه و سرسبز. دور تا دور تهران را چرخیدن برای اینكه بفهمید قیمت‌های خدمات دندانپزشكی در گوشه و كنار تهران چقدر است، فقط یك روز زمان می‌برد. یك روز پر دردسر.

سلامت نیوز:زعفرانیه، جردن، انقلاب، جنت آباد، خزانه و سرسبز. دور تا دور تهران را چرخیدن برای اینكه بفهمید قیمت‌های خدمات دندانپزشكی در گوشه و كنار تهران چقدر است، فقط یك روز زمان می‌برد. یك روز پر دردسر.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه قانون،بعضی از مطب‌ها و بیمارستان‌ها آنقدر شلوغ هستند كه شاید به زور بشود برای چند ماه بعد وقت گرفت اما بعضی دیگر، به قدری خلوتند كه فقط كافی است مشكلت را بگویی تا كارت را راه بیندازند. اما در كنارش پولی كه می‌گیرند بیشتر از حقوق یك ماه یك كارگر ساده است. بعضی از این مطب‌ها مخصوصا در نقاط مرفه‌نشین شهر، بسیار شیك و مجلل هستند.

به قدری شیك كه آدم فكر می‌كند حتما باید لباس مجلسی بپوشد و به داخل ساختمان پا گذارد! فارغ از شیك بودن فضا، اكثر لوازم دندانپزشكی این مراكز نو و تمیز هستند، خدمات خوبی ارائه می‌كنند و خوش برخورد هم هستند. اما در كنارش، پول زیادی هم از بیمار می‌گیرند. یعنی در بالای شهر اگر كسی بخواهد یكی از دندان‌هایش را عصب‌كشی و پر كند باید نزدیك به یك میلیون تومان هزینه كند. هزینه‌ای كه در مراكز پایین‌شهر تقریبا به نصف می‌رسد.

در مراكز پایین شهر برخلاف بالای شهر، از مطب‌های شیك كمتر خبری هست، اما در عوض درمانگاه‌های بیشتری برای دندانپزشكی وجود دارد و به همین دلیل هزینه‌ها كمتر است. اما در این سفر یك روزه شهری برای رسیدن به قیمت‌ها، این واقعیت روشن می‌شود كه انگار قانون مشخصی برای تعرفه‌های دندانپزشكی در ایران وجود ندارد.

وقتی از منشی‌ها می‌پرسیم قیمت‌ها به چه روال تعیین می‌شود، اكثرا می‌گویند بعد از معاینه مشخص می‌شود. ولی یك قیمت كلی به بیمار می‌دهند تا بتواند با خودش حساب و كتاب داشته باشد و ببیند برای هزینه‌ها، چند چند است. جالب اینکه بسیاری از بیمه‌ها، خدمات دندانپزشكی را پوشش نمی‌دهند.

در بعضی بیمارستان‌ها كه طرف قرارداد بیمه‌های نظامیان هستند، خدمات خوبی با كمترین هزینه‌ها ارائه می‌شود. اما در كل قیمت‌ها؛ تفاوت‌های زیادی در قسمت‌های مختلف شهر دارد و همین باعث می‌شود اكثر مردم، قسمت‌های پایین‌تر شهر را برای معالجه انتخاب كنند، مخصوصا كارگرانی كه بیمه تكمیلی ندارند و فقط می‌خواهند از شر یك دندان درد لعنتی خلاص شوند! اكثرشان هم آنقدر اجازه می‌دهند دندانشان بگندد كه فقط هزینه كشیدن را بدهند. واقعیتی تلخ است كه به نظر می‌رسد امكانات و خدمات به صورت مساوی در شهر پخش نشده‌اند و بسیاری از مردم به خاطر هزینه‌های بالا نمی‌توانند از پس مخارج دندانپزشكی بربیایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha