وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با اعلام اینکه در تولید مواد اولیه دارو در کشور هیچ شواهدی بر وجود مشکل در این حوزه نمی بینیم ، گفت: هم اکنون 60 درصد مواد اولیه مورد نیاز تولید دارو در کشور تامین می شود.

کامران باقری لنکرانی در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاوردهای 30 ساله انقلاب اسلامی در مصلای تهران در جمع خبرنگاران افزود:
میزان تولید مواد اولیه دارو ظرف سی سال گذشته بویژه سه سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است.
وی تصریح کرد: سی سال پیش هیچ مواد اولیه دارویی در کشور تولید نمی کردیم در حالی که از شروع مسوولیت دولت نهم میزان تولید مواد اولیه مورد نیاز صنعت دارویی کشور از 35
درصد هم اکنون به 60 درصد رسیده و روند افزایشی همچنان ادامه دارد.
باقری لنکرانی اظهار داشت: طی سه سال گذشته حدود 10 هزار میلیارد ریال سرمایه
گذاری جدید در بخش داروی کشور شده که تقریبا یک سوم آن در تولید مواد اولیه دارویی
است که آثار آن در دو سه سال آینده مشخص می شود.
به گفته وی، مجموعه وزارت بهداشت ارتباط و همکاری بسیار خوبی را با ارکان مختلف
دارویی کشور بخصوص تولید کنندگان مواد اولیه، داروی نهایی، داروسازها و واردکنندگان داشته است.
وی تاکید کرد: اخیرا شورای مشورتی را با شرکت همه این عوامل تشکیل دادیم که این شورا کمک خوبی به وزارت کرده تا از نظرات خوب همه ذی نفع ها در سیاست گذاری های خود
استفاده کند.
به گزارش ایرنا، وزیر بهداشت گفت: در بخش صادرات دارو امسال نسبت به سال گذشته حدود 22 درصد رشد داشته ایم ولی هنوز از همه ظرفیت ها استفاده نکردیم و به نظر می رسد ما در مقوله دارو
می توانیم رشد چشمگیر تری داشته باشیم.
وی خاطر نشان کرد: در این ارتباظ با سازمان گسترش توسعه صادرات وزارت بازرگانی همکاریهای خوبی انجام دادیم و امیدواریم با این همکاری ها و تلاش تولید کنندگان روند صادرات با بازارهای هدف جدیدتر رشد بهتری پیدا کند.
وی در پاسخ به سوال ایرنا در خصوص بودجه سلامت کشور در سال 88 افزود: در موضوع بودجه به خصوص در بخش سلامت هنوز شاکله بودجه نهایی نشده و مفروض بودجه اجرای لایحه هدف مند شدن یارانه ها است. هنوز این موضوع محل بحث است و به طور طبیعی روی همه قسمت های بودجه به خصوص وزارت بهداشت اثر می گذارد.
باقری لنکرانی گفت: در مجموع چیزی که در خصوص بودجه می توانیم اظهار نظر کنیم این است که در لایحه نسبت به فعالیت های دانشگاهی یک مقدار در سال 88 گشایش هایی را
داریم ولی نسبت به برخی از برنامه های کشوری متعاقب با برنامه های دانشگاهی در واقع پیش بینی اعتبار نشده و ممکن است با چالش هایی روبرو شویم.
وی تاکید کرد: بیمه ها نیز افزایش نسبی داشته ولی تا رسیدن به ایده ال ها هنوز فاصله دارد.
وزیر بهداشت یادآور شد: در این وزارت خانه تلاش می کنیم از امکانات موجود حداکثر استفاده را ببریم و نگذاریم چالش هایی برای موضوع سلامت کشور بوجود بیاید.
وی با اشاره به کسری شدید بودجه حوزه سلامت در سال جاری گفت: با این وجود تلاش کردیم با همکاری دانشگاههای علوم پزشکی برغم همه نقصان ها خدمات رسانی دچار مشکل نشود.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص کمبود آمبولاس در بخش اورژانس و بیمارستانها گفت: وزارت بهداشت مجوزی در اختیار دارد که آمبولانس های مورد نیاز خود را با تخفیف در تعرفه های گمرکی وارد کند این مصوبه در جلسه دولت برای هلال احمر هم تصویب شده و ما تلاش می کنیم نیازها را بر طرف کنیم.
باقری لنکرانی افزود: هم چنین تولید آمبولانس در داخل کشور هم به نتیجه رسیده و الان در این مسیر هم وزارت بهداشت خریدهای خوبی انجام داده است.
وی یادآور شد: ظرف یکسال و نیم گذشته حدود هزار دستگاه آمبولانش جدید به مجموعه خدمات 115 اضافه شده و برای سال آینده نیز برنامه ریزی شده حدود 300 تا 400 دستگاه آمبولانس برای بیمارستانها خریداری شود.
وی در خصوص توزیع داروهای کمیاب توسط هلال احمر هم خاطر نشان کرد: کار خوبی که هلال احمر تصمیم به انجام آن گرفت، تاسیس شرکت پخش داروهای فوق تخصصی و کمیاب بود که ما هم مجوز دادیم.
به گفته وی، این عمل باعث می شود دسترسی به داروهای فوق تخصصی با توجه به اینکه وارد کننده انحصاری برخی از این داروها هلال احمر بوده بیشتر شود و در مناطق بیشتری این
داروها را داشته باشیم که حرکت خوبی است.
وزیر بهداشت در خصوص یکسان سازی تعرفه های درمانی در بیمارستان های خصوصی و دولتی گفت: این پیشنهاد مهمی است ولی بدلیل اینکه همه دستگاهها روی آن اتفاق نظر نداشتند ما در متن لایحه این را نتوانستیم بیاوریم ولی ساز و کارهایی را داریم پیگیری می کنیم تا با حمایت هایی که می شود در تعدادی از بیمارستانها این روند اجرایی شود.
باقری لنکرانی تاکید کرد: هر وقت این طرح تصویب شود اعلام می کنیم هم اکنون در این ارتباط در حال مذاکره هستیم.
وزیر بهداشت در خصوص فعالیت داروفروشان ناصر خسرو هم تاکید کرد: خیلی از داروهایی که در این مکان عرضه می شود داروهای غیر قانونی است، نوع داروها متفاوت است و داروهایی است که تحت پوشش ما نیست.
وی افزود: چهار سال پیش در این مکان داروهای تحت پوشش وزارت بهداشت عرضه می شد
ولی حالا این موضوع فرق کرده است.
وی خاطر نشان کرد: با همکاری معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت، نیروی انتظامی و
سازمان تعزیرات ، حجم عرضه دارو خارج از شبکه رسمی کشور در این مکان نسبت به چهار سال پیش بسیار کا هش یافته است.
باقری لنکرانی در خصوص تولید و شیوه مصرف شربت تریاک هم گفت: وزارت بهداشت قرار بود
روی شربت تریاک کار تحقیقاتی انجام دهد که فاز اول آن انجام شد و فازهای بعدی هم در دست انجام است.
وی اظهار داشت: نکته مهمی که روی آن تاکید می کنیم این است که شربت تریاک به عنوان یک مصرف عمومی به هیچ وجه در نمی آید بلکه به عنوان یک پروتکل درمانی برای گروه های
خاص خواهد بود که تحت نظر پزشک از این منفعت می برند الان هم مطالعات انجام شده
نشان داده که در گروه های خاص انجام شدنی است.
وی در بخش دیگری از سخنان خودگفت: یارانه دارویی در بودجه سال 88 نسبت به امسال حدود هزار میلیارد ریال افزایش داشته است.
وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی در باره موفق نبودن طرح پزشک خانواده افزود: فکر می کنم طرح پزشک خانواده هنوز به اوج بالندگی خود نرسیده ولی اگر همه حمایت کنند این طرح که تکلیف قانونی دارد و محور پیشنهادات ما در برنامه توسعه پنجم است می تواند آثار بیشتری برای ارتقای سلامت کشور داشته باشد الان هم متوقف نیست ولی گسترش آن کند شده ما می خواستیم در شهر هم آن را داشته باشیم که هنوز اجرایی نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha