معاون اداری مالی و امور مجلس ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: 57 درصد معتادان مشاغل تخصصی دارند و برای همین از سال گذشته حدود 500 تا 600 نفر از معتادان بهبود یافته توسط کارآفرینان مشغول به کار شدند و در نظر داریم امسال برای 3000 نفر از معتادان بهبود یافته شغل پایدار ایجاد کنیم.

سلامت نیوز: معاون اداری مالی و امور مجلس ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: 57 درصد معتادان مشاغل تخصصی دارند و برای همین از سال گذشته حدود 500 تا 600 نفر از معتادان بهبود یافته توسط کارآفرینان مشغول به کار شدند و در نظر داریم امسال برای 3000 نفر از معتادان بهبود یافته شغل پایدار ایجاد کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، نجیب حسینی در نشست خبری به اعلام برنامه‌های ستاد مبارزه با موادمخدر به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با موادمخدر پرداخت و گفت: متاسفانه مسئله اعتیاد یکی از مهم‌ترین مشکلات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و بهداشتی کشور است و برای همین امسال کمیته مشارکت‌های مردمی و صیانت اجتماعی از بهبودیافتگان و خانواده‌های آنان را مدنظر داریم.

او در تشریح این برنامه ها از امحای 100 تن از انواع موادمخدر در 23 استان کشور در سالروز جهانی مبارزه با موامخدر (5 تیرماه) خبر داد و گفت: امروز بخش اعظمی از جرایم منشاء اعتیاد دارند، به طوریکه حدود 65 درصد همسرآزاری‌ها، 55 درصد طلاق‌ها، 30 درصد کودک‌ازاری‌ها، 25 درصد جرایم قتل به خاطر مصرف مواد مخدر است.

زنانه شدن اعتیاد

معاون اداری مالی و امور مجلس ستاد مبارزه با موادمخدر در مورد زنانه شدن اعتیاد گفت: متاسفانه وقتی آمارها را رصد می کنیم حدود 58 درصد معتادان در سن 15 تا 34 سالگی هستند. در این میان آمار زنان معتاد از 5 درصد به 10 درصد افزایش یافته است و این نگران کننده است.

حسینی با بیان اینکه برای پیشگیری از این موضوع کمیته زنان برای اولین بار در ستاد مبارزه با موادمخدر تشکیل شده است گفت: همچنین سعی کردیم عواملی که در این زمینه موثر هستند مثل آرایشگاههای زنانه و مراکز توزیع مواد مخدر را شناسایی کنیم.

او در مورد آخرین آمار معتادان گفت: از 58 درصد معتادان ( یک میلیون و 350 هزار نفر) 13.6 درصد در سن 15 تا 19 سال، 16.83 معتادان در سن 19 تا 24 سال، 13.56 درصد در سنین 24 تا 30 سال، 16.94 در سن 35 تا 39 سال، 7.39 درصد در سنین 40 تا 44 سال و 4.75 درصد در سن 45 تا 49 سال هستند.

شعار روز جهانی مواد مخدر

معاون اداری مالی و امور مجلس ستاد مبارزه با موادمخدر در ادامه گفت: «بیایید با هم زندگی، جامعه و هویت‌مان را عاری از موادمخدر سازیم» شعار امسال سالروز جهانی مبارزه با موادمخدر است.

او گفت: امسال سرودی تحت عنوان «بگو نه» برای حوزه دانش‌آموزی آماده شده است که همزمان با آموزش و پرورش هماهنگ کردیم تا این سرود در سال تحصیلی جدید در تمام مدارس کشور توسط دانش‌آموزان اجرا شود.

حسینی درباره اجتماعی کردن مبارزه با اعتیاد گفت: متاسفانه بسیاری از مسئولان متولی آسیب‌های اجتماعی نسبت به موضوع موادمخدر شناخت دقیق ندارند. ما در این زمینه مشکل قانونی نداریم و در اسناد بالادستی و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری توجه ویژه‌ای به اجتماعی کردن موادمخدر شده است و به اندازه کافی قوانین و آیین‌نامه داریم.

معاون اداری مالی و امور مجلس ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه دو خلاء در این باره وجود دارد ادامه داد: اول آنکه بسیاری از مسوولان که متولی امر آسیب‌های اجتماعی در کشور هستند نسبت به موضوع موادمخدر شناخت دقیق ندارند و ما باید اطلاع‌رسانی دقیق برای همه دستگاه‌های عضو و غیرعضو ستاد داشته باشیم.

او ادامه داد: خلاء دوم این است که ساختار اجتماعی منسجم، مناسب و پاسخگو در دستگاه‌های عضو و غیرعضو ستاد برای مبارزه وجود ندارد و باید این موضوع نظام‌مند شود. نمی‌شود به عنوان مثال در وزارت بهداشت یا آموزش و پرورش تنها با دو کارشناس با موضوع اعتیاد مبارزه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha