سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰
کد خبر: 151594

مجلس اعتبار لازم را برای خرید تجهیزات اطفای حریق در اختیار سازمان‌های متولی بگذارد جنگل‌های ایران که شروع به سوختن می‌کنند، همچنان با بیل خاموش می‌شوند و مردم چاره‌ای ندارند جز اینکه با «دبه‌های آب»، آتش دل‌ آنها را مهار ‌کنند!

سلامت نیوز:مجلس اعتبار لازم را برای خرید تجهیزات اطفای حریق در اختیار سازمان‌های متولی بگذاردجنگل‌های ایران که شروع به سوختن می‌کنند، همچنان با بیل خاموش می‌شوند و مردم چاره‌ای ندارند جز اینکه با «دبه‌های آب»، آتش دل‌ آنها را مهار ‌کنند!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران،جنگل‌های ما، آن‌طور که «هادی کیا دلیر» رئیس جامعه جنگلبانی ایران می‌گوید، بیشتر در مناطق کوهستانی و صعب‌العبور قرار دارند و نمی‌شود با پای پیاده و تنها با تکیه بر نیروی انسانی آنها را از شعله‌های آتش رهانید؛ تا این سؤال پیش بیاید که بعد از شروع دو دهه آتش سوزی در مناطق جنگلی، کی قرار است امکانات و تجهیزات درخور برای اطفای حریق آنها تأمین ‌شود: «مهدی طایفه» تنها خلبان باسابقه  می‌گوید: اگر تحریم‌ها نبود بلافاصله می‌شد وارد قرارداد شد و تجهیزات هوانوردی را خریداری کرد.

«علی تیموری» مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت شکار وصید سازمان حفاظت محیط زیست نیز با این توضیح که بودجه اطفای آتش سوزی در مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست کافی نیست، از مجلس شورای اسلامی خواست، در اعتبارات مدیریت اطفای حریق بازنگری کند. ë آتش زودهنگام! امسال آتش به جان جنگل‌های گلستان و ایلام افتاد.

تنها در زاگرس 100 هکتار بلوط‌زار خاکستر شد! 25 هکتار از جنگل‌های منطقه «میانجنگل» فسا سوخت، ۲۰هکتار از جنگل‌های مازندران طعمه حریق شد. جنگل‌های گلستان 13 بار در خردادماه طعم حریق را چشید. آتش سوزی در 150 هکتار از جنگل‌های خرم آباد با کمک مردم مهار شد. براساس حساب و کتاب‌های تیموری در سال گذشته حدود دو میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار برای اطفا و آتش سوزی به سازمان حفاظت محیط زیست اختصاص یافته است: در 18 استانی که سابقه آتش سوزی در مناطق تحت مدیریت این سازمان داشته‌اند، تجهیزات انفرادی و سایل اطفای حریق با توجه به بودجه و اعتبارات اختصاص یافته خریداری شده است.

تیموری به نمایندگان مجلس شورای اسلامی توصیه می‌کند: در زمان تصویب لایحه بودجه توجه ویژه به موضوع مدیریت بحران و اطفای حریق داشته باشند. «مهدی طایفه» می‌گوید: «کشور برای پایان دادن به آتش سوزی‌ها دو راه دارد، یا با شرکت‌های خارجی که در ایران مشغول هستند، قرارداد ببندد یا با هلال احمر و نیروهای مسلح «هواناجا» که امکانات اطفای حریق دارند.» اطفای حریق در ایلام 20 ساعت طول کشید. حضور شبانه روزی مردم ایلام برای مهار آتشی که سرخاموشی نداشت نشان می‌دهد بالگردی که معمولاً همیشه دیر می‌رسد و در پیچ و تاب‌های اداری و بوروکراسی گیر می‌کند، هم نمی‌توانست آبی بر آتش دل زاگرس بریزد.

«کیادلیری» رئیس جامعه جنگلبانی کشور می‌گوید که براساس قانون در زمان بحران تمام دستگاه‌ها باید وارد موضوع شوند، اتفاقی که به گفته او نمی‌افتد و اطفای حریق با مشکل مواجه می کند. این مسأله یک زخم کهنه است و سازمان حفاظت محیط زیست و جنگل‌ها در هر آتش سوزی‌ باید ساعت‌ها به دنبال اجاره یک بالگرد بگردند. طایفه می‌گوید: «اجاره یک بالگرد میل روسی 15 میلیون تومان است: گاهی اوقات وسیله پرواز برای خاموش کردن آتش نیاز به 100 ساعت زمان دارد.» او اعتقاد دارد که سازمان جنگل‌ها باید وارد قرار داد با نیروهای مسلح یا هلال احمر شود و تجهیزات را خریداری کند. باید یک نقطه به صورت پایلوت تجهیز شود تا بتواند به تمام نقاط ایران خدمات‌رسانی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha