سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۰
کد خبر: 151596

متخصصان از والدین می خواهند این شیوه معمول تجاوز به حقوق کودکان را آویزه گوش کنند،. توافقنامه آنلاین ممنوعیت سوراخ کردن گوش کودکان در انگلستان امضا شد. امضا‌کنندگان این توافقنامه خواستار دفاع از حقوق کودکان و جلوگیری از این نوع کودک‌آزاری شدند.

سلامت نیوز:متخصصان از والدین می خواهند این شیوه معمول تجاوز به حقوق کودکان را آویزه گوش کنند
توافقنامه آنلاین ممنوعیت سوراخ کردن گوش کودکان در انگلستان امضا شد. امضا‌کنندگان این توافقنامه خواستار دفاع از حقوق کودکان و جلوگیری از این نوع کودک‌آزاری شدند.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران،تحقیقات نشان می‌دهد، ترس و درد ناشی از سوراخ کردن گوش کودکان و تحمیل آن به کودکان بویژه در سنین پایین تبعات و عوارض جبران ناپذیری دارد و احتمال ابتلا به اختلالات دفع، تیک‌های عصبی و رفتارهای ناشی از استرس مانند جویدن ناخن یا تیک‌های عصبی را افزایش می‌دهد.

به عقیده محققان سوراخ کردن گوش کودکان در سنین پایین ممکن است نمادی از بی‌توجهی والدین یا تنبیه کودک محسوب شده و باعث شکل‌گیری شخصیت دوری گزین و سرزنشگر او در بزرگسالی شود.


دکتر سکینه قربانعلی‌نژاد، روانشناس و مشاور خانواده، با تأیید استفاده از زیورآلات و سوراخ کردن گوش دختران تا سن 18 سالگی به نوعی از کودک آزاری و تجاوز به حقوق کودکان معتقد است، کودکان نیازی به زیور آلات و چنین تجملاتی ندارند، دنیای بی‌آلایش و پاک آنها را نباید با اعمال چنین سنت‌هایی که برخاسته از کمبودها و آسیب‌های روانی والدین است و تجمل‌گرایی و چشم و هم  چشمی را ترویج می‌دهد و هیچ نفعی برای کودکان ندارد، تخریب کرد.


این روانشناس ادامه می‌دهد، کودکان نیاز به امنیت و محبت دارند، جسم و ذهن آنها باید در بهترین شرایط ممکن پرورش پیدا کند این در حالی است که تحمیل کردن استفاده از زیورآلات، نه تنها روش تربیتی محسوب نشده و به نفع کودک نیست بلکه بر عملکرد رفتاری و شناختی کودک و شکل‌گیری شخصیت او در آینده تأثیر‌گذار است.


دکتر قربانعلی‌نژاد معتقد است، در حال حاضر تجاوز به حقوق زنان و کودکان در سراسر دنیا در قالب رفتارهایی مانند آزار جنسی، ضرب و شتم، و... گزارش می‌شود که هیچ گونه سازگاری و همخوانی با توصیه‌های دینی و منافع بهداشتی و سلامتی کودکان نداشته و بهداشت روانی و فیزیکی آنها را تهدید می‌کند، سوراخ کردن گوش کودکان را هم می‌توان همردیف آزارهای روانی و جسمانی دانست چرا که این مسأله انتخاب کودک نبوده و به او تحمیل می‌شود. نباید فراموش کرد، مراقبت از جسم و روح کودک در اولویت برنامه‌های والدین قرار دارد.


پدر و مادرها باید برنامه‌های پرورش ذهن، مهارت‌های زندگی، آموزش موسیقی، ورزش‌های فیزیکی و هر کاری را که به نفع سلامت جسم و روان فرزندان است تا سن 18 سالگی در برنامه روزانه آنها قرار داده تا کودکان بتوانند آزادانه انتخاب کنند و به عنوان شهروندی سالم با گرایش‌های اخلاقی بهنجار در جامعه خدمت کنند.

دکتر قربانعلی‌نژاد، ترس و درد تحمیل شده به کودکان هنگام سوراخ کردن گوش را کودک آزاری معرفی می‌کند و معتقد است، این ترس‌ها تا بزرگسالی در نهاد کودکان باقی می‌مانند و ممکن است در بزرگسالی چندین برابر شده و به شکل ترس از جراحی نمایان شود.


 این روانشناس معتقد است، سیستم فیزیولوژیکی بدن انسان نسبت به درد بسیار حساس بوده و آسیب دیدن یک سلول بر عملکرد میلیاردها سلول دیگر تأثیر گذاشته و عملکرد آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha