عضو هیات علمی دانشگاه امیر کبیر گفت : راه اندازی دانشکده مهندسی پزشکی راهکار مناسبی برای پیشبرد رشته مهندسی پزشکی در کشور است.

دکتر "سید محمد رضا هاشمی گلپایگانی" در حاشیه پانزدهمین کنگره مهندسی پزشکی ایران، با بیان این مطلب افزود: هم اکنون دانشگاه "امیر کبیر" تنها دانشگاه دولتی است که دارای دانشکده مهندسی پزشکی است و در دانشگاه آزاد تنها واحد "علوم تحقیقات" دارای دانشکده مهندسی پزشکی است .
پدر علم مهندسی پزشکی ایران افزود: این در حالی است که بسیاری از دانشگاه های کشور از جمله دانشگاه صنعتی شریف به لحاظ دارا بودن اساتید مجرب و فضای مناسب قابلیت این را دارد که دانشکده مهندسی پزشکی در آنجا راه اندازی شود.
وی که دارای دکترای مهندسی برق و مهندسی پزشکی از دانشگاه ایالتی اوهایو آمریکا است گفت : هم اکنون نیروهای متخصص داخلی کشور دارای توان علمی و پروژه های علمی تحقیقاتی بسیار بالایی هستند که منجر به توان بالقوه آنها در حل مسائل مربوط به مهندسی پزشکی از جمله مسائل مرتبط با تشخیص، درمان و تجهیزات شده است.
عضو هیات علمی دانشگاه امیر کبیر با بیان اینکه باید از این قابلیت متخصصین داخلی استفاده کرد، افزود: با راه اندازی دانشکده های مستقل مهندسی پزشکی در دانشگاه های کشور می توان از توانایی متخصصین داخلی در راستای پیشبرد این رشته استفاده کرد .
به گزارش ایرنا، گلپایگانی با اشاره به اینکه رشته مهندسی پزشکی را نمی توان با سایر رشته های مهندسی مقایسه کرد، گفت: کاربرد رشته مهندسی پزشکی بیشتر در سیستم های زنده و کلینیکی و به عبارتی در سیستم های غیر انسان ساز است در حالی که کاربرد سایر رشته های مهندسی در سیستم های غیر زنده و سیستم های دست ساز انسانی است.
وی اضافه کرد: این تفاوت ها نه تنها کاربرد تحقیقات رشته مهندسی پزشکی را تغییر می دهد بلکه سیاست های علمی این رشته از جمله آموش های خاص این رشته را در قالب دانشکده مستقل متمایز می کند.
وی با اشاره به اینکه آموزش رشته مهندسی پزشکی در دانشکده های پزشکی و دانشکده های مهندسی مشکلات خاصی را به دنبال دارد، گفت: آموزش این رشته در دانشکده های مهندسی به علت حاکم بودن فضای مهندسی دارای مشکلاتی است .
گلپایگانی خاطر نشان کرد: در مقابل آموزش این رشته در دانشکده های پزشکی نیز به علت حاکم بودن فضای آزمایشگاهی و کلینیکی مشکلاتی خواهد داشت .
پدر علم مهندسی پزشکی تاکید کرد: با وجود چنین مشکلاتی ضروری است که جایگاه رشته مهندسی پزشکی مشخص شود .
وی در پایان با تاکید بر اینکه یک آموزش خوب پشتیبان مناسبی برای تحقیق و پ‍ز‍وهش است، گفت: تحقیق و پ‍ژوهش در رشته مهندسی پزشکی در حیطه تشخیص و درمان باید متناسب با فضای فرهنگی و بوی داخلی باشد که برای محقق شدن این امر باید توان علمی و تحقیقاتی نیروی متخصص داخلی را با سیاست های آموزشی صحیح در جهت رفع نیازهای داخلی به کار گرفت.
پانزدهمین کنفرانس مهندسی پزشکی ایران از 23 تا 25 بهمن ماه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد برگزار شد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha