سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴
کد خبر: 151628

بیش از ۷۵۰۰ سال است كه كنجد در هند مورد استفاده است و مردم چین نیز از ۵۰۰۰ سال گذشته از خواص این دانه بهره می برند. این گیاه مقاومت بالایی نسبت به خشكی دارد و به همین دلیل برای تهیه روغن قابل بهره برداری است. كشت دانه های كنجد پس از این كشورها در آمریكا و به تدریج در همه مناطق دنیا رایج شد.

سلامت نیوز: بیش از ۷۵۰۰ سال است كه كنجد در هند مورد استفاده است و مردم چین نیز از ۵۰۰۰ سال گذشته از خواص این دانه بهره می برند. این گیاه مقاومت بالایی نسبت به خشكی دارد و به همین دلیل برای تهیه روغن قابل بهره برداری است. كشت دانه های كنجد پس از این كشورها در آمریكا و به تدریج در همه مناطق دنیا رایج شد.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از قدس آنلاین؛‌ امروزه روغن كنجد كاربرد زیادی در آشپزی آسیا دارد و در چین، كره و ژاپن نیز به خاطر خواص پزشكی و درمانی معروف است. در كشورهای غربی نیز از روغن كنجد برای تهیه صابون، مارگارین و محصولات آرایشی استفاده می شود. چین بزرگترین تولید كننده روغن كنجد است و سالانه بیش از 3 میلیون تن دانه كنجد در این كشور كشت می شود كه نیمی از آن برای تهیه روغن كاربرد دارد.

تركیبات موجود در روغن كنجد

دانه ها و روغن كنجد سرشار از تركیبات مفیدی هستند كه از جمله عبارتند از:

    آنتی اكسیدان ها: آنتی اكسیدان ها از سلول های بدن در برابر آسیب رادیكال های آزاد كه عامل پیشرفت بیماری های قلبی عروقی، بعضی سرطان ها و دیگر بیماری های مرتبط با پیری هستند، محافظت می كنند.
    لیگنام: این تركیبات گیاهی خواص آنتی اكسیدانی دارد و در كاهش چربی خون و فشار خون نقش دارند.
    ویتامین E
    مواد معدنی مانند كلسیم، فسفر، منیزیوم، منگنز، آهن، روی و مس.
    ویتامین های B3, B2, B1 و  B6
    فولات یا ویتامینB9 كه در تشكیل همه سلول های بدن از جمله گلبول های قرمز نقش دارد.

كاربرد روغن كنجد

ویژگی های خاص روغن و دانه های كنجد باعث شده تا تاثیر بالایی در پیشگیری از برخی بیماری های قلبی عروقی، بعضی سرطان ها و بی نظمی كلسترول خوب و بد داشته باشد.

    آشپزی

روغن كنجد خام را می توان در سالاد یا غذا استفاده كرد. البته می توان دانه های كنجد را به شكل كامل یا پودر در انواع نان ها و شیرینی ها مصرف نمود. روغن حرارت دیده كنجد طعم خاصی دارد و توصیه می شود چند قطره از آن در انتهای مراحل پخت غذا افزوده شود.

    آرایشی

یكی از ویژگی های روغن كنجد این است كه به سرعت جذب پوست می شود و به همین دلیل برای ماساژ كاربرد دارد. از جمله دیگر خواص روغن كنجد در مورد پوست و زیبایی می توان به موارد زیر اشاره كرد:

    حفظ نرمی و حالت كشسانی پوست به خصوص در موارد پسوریاز ( نوعی بیماری پوستی ارثی) و پوست خشك
    محافظت طبیعی از اپیدرم پوست در برابر پرتوهای فرابنفش خورشید و كلر موجود در آب استخر
    تسریع بهبود جای زخم ها و كاهش ترك های پوست
    محافظت از پوست در برابر میكروب های بیماری زا به خصوص آكنه
    تقویت پوست سر كودكان، برطرف شده شپش های سر و كنترل تشكیل شوره های خشك
    پیشگیری از سوختگی و قرمزی پاهای نوزادان

همچنین شستشوی دهان با روغن كنجد به كاهش 85% باكتری های عامل بیماری های التهاب لثه كمك می كند. ماساژ مفاصل برای تحریك انرژی این قسمت ها مفید است.

نگهداری از روغن كنجد

روغن كنجد را می توان تا یك سال و نیم نگهداری كرد البته به شرط اینكه در محلی خنك، خشك، دور از نور  و در ظرفی بدون منفذ برای جلوگیری از اكسیداسیون هوا باشد. دانه های كنجد را نیز می توان با همین شرایط محافظت یك سال و حتی بیشتر نگهداری كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha