سلامت نیوز:معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت:درحال بررسی دو منطقه هامون و دیزمار برای قرار گرفتن در فهرست ذخیره گاه زیست کره مسکون هستیم.

احمد علی کیخا روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: هفتمین اجلاس ذخیره گاه زیست انسان و کره مسکون 17 تا 23 خرداد در فرانسه برگزار شد که در این اجلاس ذخیرگاه تنگه صیاد در استان چهارمحال و بختیاری به عنوان یازدهمین زیست کره مسکون ایران به تصویب رسید.

وی اظهار کرد:اکنون ایران دارای 11 ذخیره گاه زیست کره مسکون است که 9ذخیره گاه پیش از انقلاب و دو تا بعد از انقلاب به ثبت رسید.

کیخا ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع و حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی کشور، در حال بررسی دو منطقه دیگر برای اضافه شدن به این فهرست هستیم.

وی افزود: با بررسی های انجام شده قرار شد دو منطقه هامون و منطقه مرزی دیزمار در آذربایجان شرقی قرار دارد برای اضافه شدن به فهرست ذخیره گاه های کره مسکون ایران مورد بررسی قرار گیرد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: امیدواریم بتوانیم این دو منطقه را نیز سال آینده به فهرست ذخیره گاه زیست کره مسکون اضافه کنیم.

کیخا ادامه داد: همچنین در این اجلاس نشست های مشترکی با نمایندگان کشورهایی مانند اسپانیا، آلمان و ژاپن که در حوزه ذخیره گاه زیست کره اقدامات خوبی انجام داده اند داشته ایم که در این نشست ها بر همکاری های مشترک و تبادل اطلاعات بحث و گفت و گو شد.


 ذخیره گاه زیست کره

حفاظت و مدیریت مناطق و عرصه­ های با ارزش اکوسیستمی و دارای غنای ژنتیکی بالای گیاهی و جانوری بدون در نظر گرفتن جوامع محلی و نقش مشارکتی آنها در روند مدیریت بهینه و توسعه پایدار عملا امکان پذیر نبوده و تجربه دهه­ های گذشته نیز بر این امر صحه گذاشته است.

لذا در دهه 1960 متخصصان و کارشناسان ارشد محیط زیست بر ایده نوینی تحت عنوان ذخیره­گاه زیست­کره به توافق رسیدند و از همان سال به بعد ایجاد و تاسیس ذخیره­گاه زیست کره در یونسکو به جدیت پیگیری شد.

وجه تمایز ذخیره گاه های زیست کره از دیگر طبقات حفاظت شده، روش برنامه ریزی و مدیریت مناسب آنهاست که بر پایه استفاده های چند منظوره و سپردن نقش اساسی و سازنده به جوامع محلی استوار است.

در این برنامه ریزی ها، توجه به ارتباط متقابل انسان و منابع طبیعی و استفاده پایدار، زمینه حفاظت و حمایت از منابع ژنتیکی گیاهی و جانوری، پژوهش، نظارت و کنترل پیوسته زیست محیطی را فراهم می کند.

در حال حاضر 553 ذخیره­گاه زیست­کره در 107 کشور جهان تاسیس و ایران از جمله کشورهای پیشگام و موثر در تحقق برنامه های انسان و کره مسکون سازمان یونسکو محسوب می شود و به عنوان یکی از اعضای فعال کمیسیون ملی انسان و کره مسکون یونسکو در حال حاضر دارای 11 ذخیره­گاه زیست­کره به اسامی توران، کویر، گلستان، میانکاله، ارژن، پریشان، گنو، حرا، دنا، دریاچه ارومیه و تنگه صیاد است.


منطقه حفاظت شده دیزمار

منطقه حفاظت شده دیزمار در شمال استان آذربایجان شرقی واقع است و با مناطق حفاظت شده کیامکی و ارسباران همسایه است.

این منطقه حفاظت شده با جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان همسایه است، آن بخش از دیزمار که در محدوده حفاظتی کیامکی قرار دارد با جمهوری خود مختار نخجوان همسایه است. محدوده تعیین شده به مساحت 68400 هکتار بوده که 19936 هکتار ( 29 درصد ) از این محدوده در شهرستان جلفا، 33796 هکتار ( 49 درصد ) در شهرستان خدا آفرین و 14623 هکتار ( 21 درصد ) از این محدوده در شهرستان ورزقان قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha