پژوهشگران به تازگی دریافته‌اند كه حركات دست‌ها و سر به شكل ایما و اشاره، مهارتهای گفتاری كودكان را تقویت می‌كند.

در این پژوهش، محققان 50 خانواده را با پیش زمینه‌های متنوع و گوناگون مورد مطالعه قرار دادند. آنها دریافتند: خردسالانی كه بیشتر از حركات دست و سر برای فهماندن منظور خود استفاده می‌كنند، به هنگام رسیدن به سن مدرسه، لغات و واژه‌های بیشتری را نسبت به سایر همسالان خود می‌دانند و دانش واژگان آنها بسیار بهتر است.

بر اساس نتایج این تحقیق، كودكانی كه در 14 ماهگی مفاهیم بیشتری را با كمك ایما و اشاره به اطرافیان خود القا می‌كنند در سن 54 ماهگی دانش لغوی آنها بسیار بیشتر و گسترده‌تر است و بنابراین برای حضور در مدرسه آماده تر هستند.

با توجه به نتایج این تحقیق روانشناسان دانشگاه شیكاگو توصیه می‌كنند، والدین و معلمان می‌توانند به كودكان كمك كنند كه برای آموزش‌های گفتاری و بهتر صحبت كردن از ایما و اشاره استفاده كنند. نتایج این تحقیق در مجله ساینس منتشر شده و در كنفرانس AAAS ارائه می‌شود.

درعین حال این محققان دریافته‌اند كه كودكان در خانواده‌هایی كه درآمد زیادتر و هم چنین والدین تحصیل كرده دارند، در دوران طفولیت بیشتر از حركات دست و سر برای ارتباط گرفتن با دیگران استفاده می‌كنند.

به گزارش ایسنا، پروفسور سوزان گولدین - میدوو در این باره خاطرنشان كرد: دانش لغوی یك فاكتور پیش گویی كننده اصلی درباره موفقیت تحصیلی در مدرسه است و البته ابتدایی‌ترین دلیل این كه چرا كودكان خانواده‌های كم درآمد در دوران مدرسه بیشتر دچار مشكلات تحصیلی و ضعف یادگیری هستند.

محققان تاكید كردند: ایما و اشاره و توان صحبت كردن در هم آمیخته هستند و در كنار هم رشد می‌كنند. آنها مطالعات خود را برای كشف علت این تعامل ادامه خواهند داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha