برای فائق آمدن بر مشکل کم‌کاری تیروئید، پزشکان به بیماران خود توصیه می‌کنند تا از هورمون تیروئید مصنوعی برای جایگزینی هورمون تیروئیدی استفاده کنند که بدن قادر آنها به ساختش نیست.

بهبود کم‌کاری تیروئید با تغییر سبک زندگی

سلامت نیوز: برای فائق آمدن بر مشکل کم‌کاری تیروئید، پزشکان به بیماران خود توصیه می‌کنند تا از هورمون تیروئید مصنوعی برای جایگزینی هورمون تیروئیدی استفاده کنند که بدن قادر آنها به ساختش نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه سپید باوجوداین، اکثر افرادی که از مشکل کم‌کاری تیروئید رنج می‌برند، براین اعتقاد هستند که تغییر سبک زندگی نیز عامل مهمی در بهبود کم‌کاری تیروئید است.

دکتر دیوید بورنستین، یکی از متخصصان پزشکی تلفیقی (integrative medicine) در شهر نیویورک می‌گوید: «اگر احساس و حال خوشی ندارید، با تمرکز روی رژیم‌های غذایی سالم، ورزش منظم، مدیریت استرس و عوامل دیگر می‌توانید به بهبود کم‌کاری تیروئید خود کمک کنید.»

او ادامه می‌دهد که «با یک سبک زندگی مناسب می‌توانید استرس را کنترل و مواد غذایی مناسب را جذب بدن خود کنید.» با توجه به موارد مطرح‌شده در بالا اگر رژیم‌درمانی تجویزشده باعث بهبود کم‌کاری تیروئید شما نمی‌شود، می‌توانید توصیه و نکته‌های مربوط به سبک زندگی را در زندگی خود به‌کار ببندید که برگرفته از نظرات کارشناسان خبره و همچنین افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید است.


مراقب سبزی‌ها باشید

سبزی‌ها یک بخش اساسی از رژیم غذایی سالم هستند، اما به گفته دکتر برونستین، افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید باید از خوردن گیاهان خانواده چلیپاییان مانند شلغم و کلم خودداری کنند، چون خوردن آنها باعث مهار تولید هورمون تیروئید می‌شود. با وجود این دکتر بنجامین اسنایدر، متخصص درمان‌های طبیعی در مرکز سلامتی ترو ولنس در شهر کیچنر ایالت اونتاریو کانادا، می‌گوید که سبزی‌های خانواده چلیپاییان مزایای سلامتی فراوانی دارند و زمانی باید مصرف آنها را محدود کرد که دچار کمبود ید شدید هستید چون مصرف آنها می‌تواند عملکرد تیروئید را تحت تاثیر قرار دهد. دکتر اسنایدر پیشنهاد می‌کند که بخارپز کردن این نوع از سبزی‌ها می‌تواند تاثیرات مخرب و مضر آن را محدود کند.


غذاهای پاک و سالم بخورید

از خوردن غذاهای بسیار فراوری‌شده خودداری کنید. باید به بدن خود گوش دهید و غذاهای خوب و سالمی بخورید. جانل فلورس، وبلاگ‌نویسی که در زمینه کم‌کاری تیروئید در وبلاگ خود مطلب می‌نویسد، یکی از طرفداران خوردن پاک است. او می‌گوید که خوردن غذاهای سالم و پاک به من آموخته است که با این رژیم غذایی می‌توانم همواره پرانرژی و پربازده باشم.


تمرین‌های منظم اما همراه با محدودیت انجام دهید

خانم فلورس بر اهمیت تمرین منظم تاکید می‌کند و می‌گوید که باید به بدن خود نیز گوش فرا دهیم. او می‌گوید: «اگر روز بدی داشته باشم به خودم یک وقت استراحت می‌دهم، اما وقتی‌که غذاهای سالم و درستی می‌خورم این احساس را دارم که روزهای بد فراوانی ندارم.» او این‌گونه ادامه می‌دهد که «با خوردن دارو و تمرین منظم سطح انرژی بدنم بالا باقی می‌ماند.» دکتر برونستین می‌گوید: «تمرین متعادل برای افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید مفید است و سعی کنید که بیش‌ازحد تمرین و ورزش نکنید.» او می‌گوید: «تمرین بیش‌ازحد و فشار آوردن به خود باعث می‌شود که توانایی بدن در تبدیل هورمون‌های تیروئید غیرفعال (T4) به هورمون‌های تیروئید فعال (T3) تحت تاثیر قرار گیرد و در نتیجه اختلال این فرایند باعث ایجاد نشانه‌های کم‌کاری تیروئید شود.»



مراقب مکمل‌ها باشید

دکتر آن آر کاپولا، دانشیار دانشکده پزشکی پرلمن دانشگاه پنسیلوانیا، می‌گوید که مراقب مکمل‌های مدعی تقویت عملکرد تیروئید باشید، چون دلایل مستدلی مبنی بر مؤثر بودن این مکمل‌ها وجود ندارد. بعضی از این مکمل‌ها حاوی میزان‌های نامنظمی از هورمون‌های تیروئید هستند که منجر به افزایش اضافی سطح هورمون‌ها می‌شوند. علاوه بر این، بعضی از پزشکان ممکن است مصرف مکمل‌های ید را به بیماران مبتلا به کم‌کاری تیروئید پیشنهاد کنند، اما این را باید گفت که بسیاری از مردم به‌جز زنان باردار از سطوح هورمونی کافی برخوردار هستند. دکتر کاپلولا می‌گوید: «ید فراوان در مکمل‌ها باعث کاهش سریع عملکرد تیروئید در افراد مستعد به ناکارآمدی تیروئید می‌شود.» او ادامه می‌دهد که از مصرف چنین مکمل‌هایی باید خودداری کرد.


وزن سالم خود را حفظ کنید

به گفته دکتر برونستین، اضافه‌وزن بسیار زیاد منجر به مقاومت انسولینی می‌شود که سطوح هورمون را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علاوه بر این، به گفته دکتر کاپولا، افراد دارای اضافه‌وزن به هورمون تیروئید بیشتری نیاز دارند. افراد چاقی که دارای اختلال عملکرد تیروئیدی هستند، پس از کاهش وزن در عملکرد تیروئید خود بهبود و پیشرفت‌هایی را مشاهده خواهند کرد. یکی دیگر از مزیت‌های کاهش وزن کاهش خطر ابتلا به سرطان تیروئید است. مرسوم‌ترین نوع کم‌کاری تیروئید، یعنی تیروئیدیت هاشیموتو، خطر ابتلا به‌نوعی از سرطان تیروئید به نام لنفوم تیروئید را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، بنا بر تحقیقی که به‌صورت آنلاین در ژانویه 2015 در ژورنال Medical Science Monitor به چاپ رسیده است، چاقی خطر ابتلا به سرطان تیروئید را به‌شدت افزایش می‌دهد.


استرس خود را مدیریت کنید

دکتر اسنایدر می‌گوید: «مدیریت استرس و تکنیک‌های مقابله با نگرانی باید بخشی از برنامه‌های مربوط به درمان کم‌کاری تیروئید باشند.» او این‌گونه ادامه می‌دهد که «استرس مقاومت سلول‌های دریافت‌کننده تیروئید را در مقابل هورمون تیروئید افزایش می‌دهد و سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند.» خانم فلورس می‌گوید: «تمرین منظم مانند دویدن و نرمش کردن نه‌تنها باعث سلامت بدنی ما می‌شود، بلکه استرس را نیز کاهش می‌دهد.» او می‌گوید: «وقتی حال خوشی ندارم به خودش این اجازه را می‌دهم تا استراحت کنم و وقتم را به‌جای تمرین صرف تماشای تلویزیون یا کتاب کنم.» دکتر برونستین فعالیت‌هایی همچون یوگا و تای‌چی را در کاهش استرس مؤثر می‌داند.


خواب خوبی داشته باشید

دکتر برونستین می‌گوید: «ما برای آرام کردن خود، ترمیم بافت‌ها و درمان بدن خود نیاز به خواب خوب و کافی داریم.» دکتر اسنایدر می‌گوید: «خواب یک عامل اساسی در بهبود عملکرد تیروئید است، چون به تنظیم کورتیزول هورمون استرس کمک می‌کند.» تمرین منظم و مدیریت استرس باعث بهبود کیفیت خواب می‌شود. علاوه بر این، برای داشتن خواب خوب محیط خواب نیز مؤثر است. برای مثال، محیط خواب باید آرام، خنک و تاریک باشد.


به بدن خود گوش فرا دهید

کم‌کاری تیروئید برای هر شخصی متفاوت است و هر شخص به‌طور متفاوتی نسبت به درمان آن واکنش نشان می‌دهد. خانم فلورس می‌گوید: «مصرف دارو برای من مفید است، چون عملکرد تیروئید من را بهتر می‌کند، اما این را نیز باید بگویم که دارو تنها راه درمان کم‌کاری تیروئید من نیست.» دکتر لی پارکس، متخصص غدد و رئیس بالینی مرکز تیروئید دانشگاه وندربیلت در شهر نشویل ایالت تنسی آمریکا، می‌گوید: «با درمان مناسب کم‌کاری تیروئید باید علائمی مانند افزایش وزن، خستگی و دیگر علائم مرسوم کم‌کاری تیروئید برطرف شود.» دکتر پارک خاطرنشان می‌کند که تکنیک‌های مربوط به سبک زندگی برای سلامت کلی بدن مفید هستند و نمی‌توانند جایگزینی برای درمان‌های کم‌کاری تیروئید باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha