در یك تحقیق غیرمنتظره معلوم شد كه تنفس دهان به دهان شانس نجات بیماران مبتلا به ایست قلبی را كاهش می‌دهد.

محققان اعلام كردند كه این تحقیق روشهایی را كه پرسنل اورژانس معمولا در مواجهه با این بیماران برای نجات جان آنها به كار می‌گیرند، تغییر خواهد داد.

پژوهشگران در این تحقیقات خاطرنشان كردند: روش تنفس دهان به دهان از مدتها پیش برای بیمارانی كه دچار ایست قلبی می‌شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرد تا قلب بیمار احیا شده و دوباره به زندگی باز گردد. اما این پژوهشگران از كشف جدید خود بسیار متعجب شده‌اند؛ چرا كه این تحقیقات نشان داده است: روش فوق در واقع ممكن است فرصت احیای قلب بیمار را از وی بگیرد و شانس نجات بیمار از مرگ را كاهش دهد.

این پژوهش در نروژ صورت گرفته و در مجله پزشكی «طب مركزی بیومد» به چاپ رسیده است. در روش تنفس دهان به دهان بر روی سینه فرد با دست به شكل خاصی فشارهایی وارد می‌شود و سپس امدادگر تلاش می‌كند از راه دهان امكان تنفس مجدد را به بیمار بازگرداند تا از این طریق فعالیت قلب بیمار دوباره احیا شود.

این محققان توضیح دادند كه در ازای هر ثانیه توقف در بین هر فشاری كه به سینه وارد می‌شود، یك درصد احتمال موفقیت كاهش می یابد كه برای بازگشت گردش خون در بدن همین زمان بسیار كوتاه نیز حیاتی است.

به گزارش ایسنا، دكتر كنت گوندرسن از دانشگاه استاوانگر در نروژ خاطرنشان كرد: تجزیه و تحلیل‌های ما روی بیمارانی كه دچار ایست قلبی شده بودند نشان داد: هر ثانیه‌ای كه فشار روی سینه وارد نشود و در نتیجه جریان خون تحریك نگردد، تاثیر منفی روی عملیات احیای قلب خواهد گذاشت و شانس نجات بیمار را كاهش می‌دهد.

گفتنی است، انجمن قلب آمریكا نیز در جدیدترین توصیه‌های امدادرسانی خود اعلام كرد كه در صورت ایست قلبی، تنفس دهان به دهان نیازی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha