رئیس کلینک اوکسکول و استاد دپارتمان سایکو سوماتیک دانشگاه فرایبورگ آلمان گفت : با وجودی که از بعد جنگ جهانی دوم بیماریهای روان تنی در این کشور مطرح شده است اما هنوز نتوانسته ایم بر این بیماری غلبه کنیم که تنها علت آن خوب اجرایی نکردن برنامه های پیشگیری از این بیماری است.

پرفسور کارل شای درگفتگو اختصاصی با خبرنگار سلامت نیوز افزود: درحال حاضر برنامه پیشگیری از سنین پایین را شروع کردیم که این طرح در سال اول ، دوم و پنجم زندگی کودک به اجرا در می آید.

وی با اعلام اینکه سال اول، دوم و پنجم زندگی کودک نقش بسیاری در بروز بیماریهای روان تنی دارد بیان داشت: پنج سالگی به علت اینکه یادگیری روش های پرخاشگری در مهد کودک به شکل یک مشکل جدی شناخته شده و سال اول و دوم از پژوهش های تئوری دلبستگی که وجود دارد انتخاب شدند.

رئیس کلینک اوکسکول و استاد دپارتمان سایکو سوماتیک دانشگاه فرایبورگ آلمان اظهارداشت: پیشگیری ثانویه در افرادی که مبتلا به بیماری روان تنی شده اند انجام می گیرد و این درحالی که  پیشگیری اولیه عمدتا به برنامه های آموزشی، نحوه شکل گیری اختلالات خوردن و ایجاد روشنگری درسطح افکار عمومی و پزشکان که به موقع این بیماری ها را تشخیص بدهند و به رفع مشکلات آن بپردازند،ختم می شود.

وی با اظهار اینکه پیشگیری اولیه صرفا بر پایه آموزش است و پیشگیری ثانویه بر اصل آموزش مهارت های رفتاری تکیه دارد اضافه کرد: در صورت پیشروی بیماریهای روان تنی این بیماری در فرد مبتلا مزمن شده و فرد دست به خودکشی و مرگ می زند که عمده ترین عوارض بیماری ذهن- بدن است.

پرفسور شای تصریح کرد:  هم اکنون گروه بسیار بزرگی از بیماران مراجعه کننده به کلینک های روان درمانی  به دلیل سردرد، سرگیجه و میگرن است که هیچ دلیل جسمی خاصی به چشم نمی خورد  و گروه دیگر از بیماران با عنوان اختلالات خوردن و گروه سوم مبتلا به یک عارضه مشکل جنسی هستند که به همراه اعمال فشار های روحی شدید به بدن مبتلا به سرطان یا بیماری های پوستی می شوند .

وی با اشاره به اینکه در بیماریهای روان تنی نمی توان ذهن را منشاء بیماریهای جسمی نامید اعلام کرد: در تمام بیماریها رابطه متقابل ذهن و بدن دیده می شود و به غیر از ذهن می توان به عوامل ارثی، فشارهای اجتماعی و وضعیت روحی و روانی و خانوادگی اشاره کرد که به عنوان بهترین نمونه می توان گفت که در صد هزار افراد سکته قلبی، فشارهای اجتماعی و روانی سه برابر افراد عادی مشاهده می شود.

رئیس کلینک  اوکسکول و استاد دپارتمان سایکو سوماتیک دانشگاه فرایبورگ آلمان زود بازنشسته شدن مردم آلمان را یکی از عواملی نامید  که به علت داشتن هزینه های بالا پیری باید برروی آن اندیشید و افزود: بیماری افسردگی، سردرد ،  سرگیجه و کمردرد از شایع ترین بیماریهای روان تنی است که  هیچ گونه دلیل جسمی به همراه ندارد.

وی گفت: با وجودی که هم اکنون علت مرگ و میر در آفریقا بیماریهای عفونی شناخته شده اما  این درحالی که در کشورهای صنعتی و درحال توسعه بیماریهای مزمن طولانی مدت روان تنی متاثر ازبی اعتمادی به  وضعیت شغلی و اقتصادی و تاثیر آن برروی روابط خانوادگی است.

پرفسور شای بیان داشت: با نگاهی به خانواده های کنونی آلمان به وضوح دیده می شود که  دل بستگی های قابل اعتماد و اطمینان در خانواده، نحوه ارتباط با هم در پیدا کردن مشکل و تضادی که بین نسل های متفاوت ایجاد شده و پای بندی ها و وفاداری های که قبلا زندگی خانواده های آلمانی را ترسیم می کردند به شکل گذشته وجود ندارد .

وی با اشاره به اینکه تغییر و تحولاتی که در سطح اجتماع و خانواده ها دیده می شود بسیار سریع و جهش دار ایجاد شده است خاطرنشان کرد: سازمان بهداشت جهانی به منظور پیشروی از بیماریهای روان تنی وآمادگی کمتر اغلب کشورها برای مقابله با  تحولات اجتماعی اظهار نگرانی کرده است.

رئیس کلینک اوکسکول و استاد دپارتمان سایکو سوماتیک دانشگاه فرایبورگ آلمان گفت: در آلمان این مسئله به صورت مشخص  و در وحدت کامل آلمان شرقی و غربی به طور کامل قابل مشاهده بود.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha