چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴
کد خبر: 151753

متأسفانه یکی از فجایع فرهنگی و اقتصادی که در دولت‌های پیش، اتفاق افتاد و اکنون نیز در حال اجراشدن است، فروش و اجازه صدور خاک خام هرمز است، در حالی که بنا بر اخبار واصله این خاک در دوبی به چندین برابر قیمت هرمز و در بسته‌بندی‌های خوش‌ریخت یک و دو کیلویی به کشورهای اروپایی برای استفاده در صنایع آرایشی و... فروخته می‌شود.

فروش و تبدیل خاک جزیره هرمز به لوازم آرایشی!

سلامت نیوز: متأسفانه یکی از فجایع فرهنگی و اقتصادی که در دولت‌های پیش، اتفاق افتاد و اکنون نیز در حال اجراشدن است، فروش و اجازه صدور خاک خام هرمز است، در حالی که بنا بر اخبار واصله این خاک در دوبی به چندین برابر قیمت هرمز و در بسته‌بندی‌های خوش‌ریخت یک و دو کیلویی به کشورهای اروپایی برای استفاده در صنایع آرایشی و... فروخته می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ا روزنامه آرمان،معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور درباره رسیدگی به وضعیت مردم جزیره هرمز و تعیین‌تکلیف معدن خاک سرخ که برای ۲۰ سال به اجاره رفته است و از این اقدام مردم جزیره نه‌تنها ناراضی هستند بلکه آن را موجب از بین رفتن خاک جزیره می‌دانند، توضیح داد: اعتراضات مردم درباره نحوه واگذاری و برداشت بی‌رویه معدن خاک سرخ مسیرهای قانونی خود را طی کرده و متاسفانه هنوز به جایی نرسیده است.

متأسفانه یکی از فجایع فرهنگی و اقتصادی که در دولت‌های پیش، اتفاق افتاد و­ اکنون نیز درحال اجراشدن است، فروش و اجازه صدور خاک خام هرمز است. حجت‌الاسلام محمدعلی زم افزود: ظاهراً خام‌فروشی بلای اقتصادی تاریخ ماست که حتما زمینه‌های فرهنگی آن خام‌اندیشی است. هرمز بیش از ۳۶ رنگ خاک دارد که با آموزش نقاشی روی شیشه به بچه‌های محلی و استفاده از خاک خام هرمز به‌جای رنگ‌های شیمیایی توسط یک موزه مردمی، قیمت یک شیشه نقاشی شده ۲۰در۱۰ سانتی‌متر الان حدود ۱۰ هزار تومان است درحالی که ۳۰ گرم از این خاک‌های رنگی بیشتر در آنها استفاده نمی‌شود. زم ادامه داد: اگر این اندیشه متعالی وجود داشت که ما توسعه اقتصادی را برآمده از توسعه انسانی و بر بستر دارایی‌ها و مزیت‌های بومی هر منطقه دنبال می‌کردیم، امروز گرفتار این همه آلاینده‌ها و صنایع کم‌بازده و بیکاری و استضعاف فرهنگی نمی‌شدیم.


 هرمز؛ جزیره هنر ایران
او درباره اینکه آیا در سیاست‌های این دبیرخانه با توجه به جزایری مثل هرمز که با مشکلاتی چون نبود زیرساخت و امکانات و گسترش اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کند، جایگاهی تعریف شده است، گفت: این موضوعات حتما در سیاست‌ها تعریف می‌شود، ولی مناطق آزاد صدها مشکل دارند. زم ادامه داد: ما پیشنهاد دادیم تا تعیین تکلیف قانونی جزیره هرمز بناست به منطقه آزاد قشم افزوده شود. باید هرمز را جزیره هنر ایران معرفی کرده و حداقل برای دو سال این فرصت را فراهم کنیم که اندیشه تولیدات هنری و ایجاد بازارهای هنر در این منطقه راه‌اندازی شود و آن را از یک اقتصاد سبز و پاک برخوردار کنیم و آن را به الگویی برای تحقق اقتصاد هنر بدون اتکا به بودجه دولتی تبدیل کنیم. معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورایعالی مناطق آزاد تأکید کرد:‌ با تصویب این ایده مطمئنم که صدها هنرمند حاضر به عزیمت، اقامت، اشتغال و راه‌اندازی کارگاه‌های هنری در این منطقه خواهند شد و این منطقه به یک قطب گردشگری بومی هنری جهانی تبدیل می‌شود.


  چرا هرمز را تبدیل به ترمز کردند؟!
او سپس در پاسخ به این سوال که اگر دبیرخانه نمی‌تواند وارد این مناطق شود و سیاست‌گذاری کند و آنها را از این وضعیت خارج کند پس نقش آن در سامان‌دهی چنین مناطقی چیست، گفت: این مناطق سازوکار حقوقی خود را دارند و دبیرخانه نمی‌تواند وارد این مناطق شود و هر کاری را که دلش خواست، انجام دهد. مهر نوشت؛ معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورایعالی مناطق آزاد تصریح کرد: این مناطق از نظر حقوقی مستقل و مسئولیت آنها با هیأت‌مدیره‌هاست و دارای برنامه و بودجه سالانه هستند، البته شما باید سراغ مدیران پیشین بروید و از آنها پاسخ بخواهید که چرا در این مناطق این همه اتفاقات غیرفرهنگی رخ داده است؟ چرا با وجود قلعه پرتغالی‌ها، دریای زیبا، رقص دلفین، ساحل زیبا، ماهی‌های هزاران رنگ و نقش، غذاها و لباس‌ها و صنایع‌دستی محلی، خاک‌های رنگارنگ و گرانقیمت و مردمان خونگرم و صمیمی، جزیره‌ای چون هرمز، باید مردمانش رنجورهای خفته بر گنج باشند و چرا هرمز را تبدیل به ترمز کرده‌اند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha