عضو انجمن باروری و ناروری ایران گفت: امروز پزشکان در انجام سونوگرافی های سه بعدی با هم به رقابت برخواسته اند.

پزشکان در انجام سونوگرافی های سه بعدی به رقابت برخواستند

سید اسدالله کلانتری درگفتگو با خبرنگار سلامت نیوز افزود: با وجودی که درنود درصد از موارد تشخیص عوارض در جنین،  سونوگرافی دوبعدی می تواند پاسخگو باشد اما سونوگرافی سه بعدی بیش از حد نیاز درجامعه پزشکی  اشاعه شده به صورت که به شکل اپیدمی در آمده است.


وی بیان داشت: درحال حاضر انجام سونوگرافی سه بعدی در بین پزشکان حالت در و دکان پیدا کرده است به شکلی که با تبلیغات وسیع و ایجاد سربرگ های خاصی به جذب بیمار می پردازند.


عضو انجمن باروری و ناباروری ایران با اعلام اینکه سونوگرافی سه بعدی بیشتر حالت تصویر سازی دارد اظهارداشت: سونوگرافی سه بعدی برای مادربارداری هیچ اثر سوء در برنخواهد داشت.
وی از انجام سونوگرافی چهار بعدی نیز خبرداد و اضافه کرد: سونوگرافی های چهار بعدی  با ارسال بیش از شانزده فرم در هر ثانیه به منظور متحرک شدن تصویر جنین  که مثلا معادل ساخت نهصد تصویر، نهصد پالس وارد می شود که این مسئله بسیاری از مادران را بدون توجه به عوارض بالای آن به سمت این سونوگرافی ها کشانده است.


کلانتری تصریح کرد: درسونوگرافی های سه بعدی بین یک الی چهار درجه حرارت بر قسمتی از بدن جنین به مدت هشت تا ده دقیقه با اکوی بالا زوم و فکوس می شود که عوارض شدیدی بر جنین به بار می آورد.


وی ادامه داد: در سونوگرافی میزان اکوی صوت در موضع بدن وارد می شود و در جایی که تراکم نسج وجود داشته باشد مانند استخوان سر بیشترین عارضه را برجای می گذارد. 


عضو انجمن باروری و ناباروری ایران اشاره کرد: وقتی اکوی صورت وارد مایع سیتو پلاسمی تک سلولی ها بدن می شود این مایع حالت گاز پیدا می کند و به حباب هوای میکرو بابل مبدل می شود  که با تجمع مقداری از این حباب ها واکوئل را در قسمت های غیر مایع بدن ایجاد می کند و عوارض مخربی برجای می گذارد.


وی جهش ژنی را عارضه دیگر سونوگرافی های سه بعدی نام برد و گفت: میزان اکوی صوت سونوگرافی سه بعدی نسبت به سونوگرافی های دو بعدی و سونوگرافی های رنگی داپلر که  عبور طول موج صوت را ترسیم می کند، بیشتر است و همین مسئله عوارض این نوع سونوگرافی را زیاد کرده است.


کلانتری با اظهار اینکه درسونوگرافی سه بعدی یک فرم به بدن  جنین وارد می شود و تصویر سازی توسط دستگاه انجام می گیرد اظهارداشت: پزشکان باید به این امرواقف باشند که سونوگرافی به هیچ عنوان نباید برای تفریح انجام گیرد.


وی با اعلام اینکه انجام سونوگرافی های دوبعدی هم به صورت مکرر مضر است اعلام داشت: میزان عوارض سونوگرافی ها نسبت به نوع تخصص و کارایی پزشک، مدت انجام سونوگرافی، میزان طول موج صوت، نوع دستگاه سونوگرافی مورد استفاده، مدت کار ، سن حاملگی و مسیر وارد کردن طول موج صوت متفاوت است.

 


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha