مشاور سازمان بهداشت جهانی گفت: در صورت بروز اپیدمی آنفلوانزای پرندگان در دنیا یك میلیارد نفر در جهان و 20 میلیون نفر در ایران به این بیماری مبتلا می‌شوند و 5/7 میلیون نفر بر اثر آن می‌میرند.

اپیدمی جهانی آنفلوانزای پرندگان 20 میلیون نفر را در ایران مبتلا می‌كند
محمد‌اسماعیل اكبری، در گفت و گو با  فارس، افزود: اجلاس سازمان بهداشت جهانی منطقه امرو (شرق مدیترانه) هفته گذشته در دفتر مركزی آن در قاهره برای مدیریت آنفلوانزای پرندگان تشكیل شد و با توجه به آلودگی همه كشورهای جهان به ویروس این بیماری و خطر اپیدمی جهانی آن این مسئله به عنوان اولویت اول سازمان بهداشت جهانی مطرح شد.
معاون سابق سلامت وزارت بهداشت گفت: در این اجلاس چارچوب كلی كنترل و مهار بیماری آنفلوانزای پرندگان شامل آگاهی بخشی و آموزش همگانی در مورد پیشگیری از ابتلا به این بیماری، فعالیتهای وزارت بهداشت كشورها و سازمانهای همكار آن مانند سازمان دامپزشكی، بازرگانی و كشاورزی كشورها بررسی شد و قرار شد كشورهای منطقه بر اساس این چارچوب كلی برنامه‌های ملی خود را تدوین كنند.
اكبری اضافه كرد: در این اجلاس نمایندگان وزارت بهداشت كشورهای مختلف حضور داشتند اما از وزارت بهداشت ایران كسی نبود و فقط یك نفر از دانشگاه علوم پزشكی مازندران كه درگیر این بیماری است در قاهره حاضر بود.
وی گفت:‌در این جلسه دكتر جزایری رئیس سازمان بهداشت جهانی منطقه "امرو" گزارش داد كه كنترل و مهار بیماری آنفلوانزای پرندگان اكنون اولویت اول سلامت جهانی است و اگر اپیدمی این بیماری در جهان اتفاق بیفتند یك میلیارد نفر در دنیا به این بیماری مبتلا می شوند و 5/7 میلیون نفر به همین خاطر جان خود را از دست می‌دهند.
وی ادامه داد: در صورت وقوع چنین پدیده‌ای سهم كشور ما، بیماری 20 میلیون نفر خواهد بود كه به هیچوجه سیستم بهداشت و درمان كشور ما توان و ظرفیت پاسخگویی به این حجم بیمار را ندارد.
وی گفت: اپیدمی آنفلوانزای پرندگان قبلا دو بار در سالهای 1957 و 1968 اتفاق افتاده است و اكنون با بروز نوع ( سوش) جدید ویروس آنفلوانزای پرندگان كه به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان (آنفلوانزای H5N1 ) معروف است خطر بزرگتری برای سلامت انسانها محسوب می‌شود.
مشاور سازمان بهداشت جهانی منطقه امرو و عضو گروه سراج این سازمان، اضافه كرد: ویروس H5N1 در پرندگان منجر به مرگ 50 درصد پرندگان مبتلا می‌شود و لمس انسان با بدن پرنده آلوده منجر به ابتلای انسان به این بیماری خطرناك می‌شود.
وی گفت: خطر بزرگتری كه خطر اپیدمی این بیماری را تشدید می‌كند امكان انتقال انسان به انسان این بیماری است كه احتمال آن با وجود ابتلای چند انسان به این بیماری بدون اینكه با پرنده‌ای تماس داشته‌اند بیشتر شده است و این هشداری است به همه كشورهای جهان كه از هم اكنون با برنامه‌ریزی دقیق و علمی و تاكید بر آموزش مداوم به مردم به خصوص آنان كه با پرندگان سر و كار دارند برای پیشگیری از بروز این اپیدمی اقدام كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha