یک متخصص بهداشت موادغذایی تاکید کرد: «یکی از غذاهای پرطرفدار در ایام ماه مبارک رمضان حلیم است که توصیه می‌شود برای خرید آن حتما به ظاهر مغازه یا رستوران، بهداشت کارکنان و داشتن کارت مجوز بهداشت و... توجه شود.»

از نگهداری حلیم و داغ کردن آن به شدت بپرهیزید

حلیم گندم یکی از غذاهای سنتی ایرانی است که بیشتر به عنوان صبحانه خورده میشود. این غذای مقوی ترکیب بسیار ساده ای دارد که مهم ترین آن گندم یا بلغور گندم است. حلیم را می توانیم با انواع گوشت های قرمز و سفید درست کنیم .نکته مهم مصرف حلیم در ظرف های پلاستیکی است که نباید استفاده شود و بهتر است در ظروف دیگری سرو شود و مصرف آن در همان لحظه ای که پخته میشود است. به این معنا که حلیم جزو آن دسته از غذاهایی است که نباید در یخچال یا فریزر نگهداری شود و حتی برای وعده بعد هم میتواند مشکل گوارشی ایجاد کند

یک متخصص بهداشت موادغذایی تاکید کرد: «یکی از غذاهای پرطرفدار در ایام ماه مبارک رمضان حلیم است که توصیه می‌شود برای خرید آن حتما به ظاهر مغازه یا رستوران، بهداشت کارکنان و داشتن کارت مجوز بهداشت و... توجه شود.»

دکتر آراسب دباغ‌مقدم در این باره گفت:‌ « از آنجا که اغلب برای فرد روزه‌دار سخت است که خود حلیم را آماده کند، این غذا را از بیرون برای افطار تهیه می‌کنند ولی باید توجه داشت که حین خرید حلیم در ظروف یکبار مصرف تلقی ریخته نشود. بهتر است برای خرید حلیم ظروف شیشه‌ای یا قابلمه همراه خود داشت چراکه ظروف یکبار مصرف تلقی، برای حلیم که بیش از 45 درجه سانتی‌گراد دما دارد مناسب نیست و بهترین نوع ظروف برای نگهداری موادغذایی داغ مثل حلیم و آش ظروف یکبار مصرف ساخته شده از گرانول پلی‌پروپیلن است.»


وی با تاکید بر اینکه اگر حلیم برای چند ساعت یا چند روز بماند مواد نشاسته‌ای آن غیرقابل هضم و نشاسته آن به نشاسته مقاوم تبدیل می‌شود و به دنبال آن ناراحتی‌های گوارشی را در پی دارد، گفت: «حلیم را باید در حجم کم خرید تا روزانه مصرف شود و از نگهداری آن در دمای محیط بیش از دو ساعت و یخچال و فریزر اجتناب شود.»

از نگهداری حلیم و داغ کردن آن به شدت بپرهیزید



این متخصص بهداشت موادغذایی در ادامه توضیح داد: «برخی از افراد عادت دارند، حلیم را تهیه و در فریزر نگه دارند تا برای دفعات بعدی گرم و مصرف کنند درحالی که ترکیبات نشاسته موجود در حلیم وقتی سرد می‌شود، اصطلاحا رتروگرید شده و با افزودن مقداری آب برای گرم شدن مجدد غذا، نشاسته به حالت فولوکوله در می‌آید. به عبارت ساده‌تر از نظر پیوندهای شیمیایی تغییراتی در آن ایجاد می‌شود که هضم آن برای دستگاه گوارش آسان نیست بنابراین تاکید می‌شود که حلیم حتما تازه مصرف شود.»


به گفته دباغ‌مقدم، روغنی هم که برای پخت حلیم استفاده می‌شود باید تازه باشد و به هیچ وجه تحت حرارت قرار نگیرد و در فضای باز در شرایط گرما نگهداری نشود چون روغن اکسید می‌شود و می‌تواند برای بدن و به‌خصوص کبد آسیب‌رسان باشد. استفاده از روغن جامد هم برای طبخ این غذا به دلیل ترکیبات موجود در آن که نقش موثری در بروز بیماری‌های قلبی-عروقی دارد، توصیه نمی‌شود.


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی در پایان با تاکید بر اینکه حلیم را فقط از واحدهای صنفی مجاز به عرضه حلیم خریداری کنید، خاطرنشان کرد: «در ایام ماه رمضان گاه افرادی که ارتباطی با واحدهای صنفی حلیم‌فروشان ندارند، دیگ حلیم را برپا می‌کنند و در محل‌های غیربهداشتی حلیم‌های غیربهداشتی و بی‌کیفیت طبخ و آن را توزیع می‌کنند که خریداری از این مکان‌ها توصیه نمی‌شود و حتما از واحدهای صنفی مجاز حلیم را خریداری کنید.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha