رسانه‌های پزشكی آلمان از تاثیر معجزه آسای پیوند سلولهای بنیادی در درمان بیماری ایدز بر روی مرد مبتلا به این بیماری مرگبار كه اخیرا تحت عمل پیوند قرار گرفته است، خبر دادند.

این بیمار كه یك مرد آلمانی است، 10 سال به دلیل ابتلا به ایدز دارو مصرف می‌كرده است اما اخیرا تحت عمل پیوند سلولهای بنیادی قرار گرفت و پس از عمل هم اكنون توانسته است بعد از 10 سال داروهای خود را كنار بگذارد و دیگر نیازی به آنها ندارد. این بیمار سلولهای بنیادی را از یك فرد اهدا كننده دریافت كرد كه این فرد حامل ژنی كمیاب و البته مقاوم در برابر بیماری مرگبار ایدز بوده است.

پژوهشگران در گزارشی تاكید كردند كه این عمل پیوند هم چنین سرطان خون بیمار را نیز معالجه كرده است. بر اساس این گزارش كه در مجله پزشكی نیوانگلند به چاپ رسیده، فرد اهدا كننده سلولهای بنیادی جزو یك درصد از اهالی قفقازی بوده كه حامل یك ژن كمیاب و نادر هستند.

این ژن فاقد بخشی موسوم به CCR5‌ می‌باشد. گفتنی است كه بخش CCR5 به ویروس ایدز كمك می‌كند كه وارد سلول شود.

بر اساس این گزارش، افرادی كه یك نسخه از ژن CCR5delta32‌ را داشته باشند در شرایط مساعد یا دیرتر به این بیماری مبتلا می‌شوند و یا در صورت آلوده شدن به ویروس اچ آی وی بیماری دیرتر بروز می‌كند.

به گفته محققان؛ افرادی كه دو نسخه از این ژن را دارند ممكن است هرگز به بیماری ایدز مبتلا نشوند. پزشكان در برلین امیدوار بودند كه با پیوند سلولهای بنیادی اهدا كننده به بیمار بتوانند سیستم ایمنی و گلبولهای خونی وی را دوباره بازسازی كنند.

آنها خاطرنشان كردند كه نتیجه آزمایشات امید بخش بوده اما باید دانست عمل پیوند سلولهای بنیادی بسیار خطرناك و دشوار است و به همین خاطر انجام آن برای تمام مبتلایان به بیماری ایدز امكانپذیر نیست اما در شرایط استثنایی می‌توان از این روش بهره جست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha