چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۹:۵۹
کد خبر: 15197

پژوهشگران مهندسی پزشكی دانشگاه تربیت مدرس به روشی جدید، كم هزینه و غیر مخرب جهت تصویربرداری صوتی از قلب انسان دست یافتند.

حامد كجباف، دانش‌آموخته مهندسی پزشكی (بیوالكتریك) دانشگاه تربیت مدرس در پژوهشی تحت عنوان «طراحی و ساخت سیستم پردازشگر سیگنال‌های صدای قلب توسط آرایه‌های صوتی (جهت تهیه نقشه صوتی قلب) » كه در قالب پایان نامه كارشناسی ارشد وی انجام شد، روشی جدید برای تصویربرداری صوتی از قلب انسان ارائه كرد.

در این روش، صدای قلب توسط چند میكروفون از نقاط مختلف قفسه سینه انسان به صورت همزمان اخذ می‌شود. سپس به كمك روش‌های پردازش آرایه‌یی، انرژی صوتی منتشر شده از نقاط مختلف فضای قلب محاسبه شده و با توجه به شدت انرژی هر نقطه، تصویری دو یا سه بعدی ایجاد می‌شود.

در این روش بدون نیاز به سیگنال‌های حیاتی دیگر و توسط یك روش طبقه بندی بدون نظارت، صدای قلب ناحیه بندی زمانی شده و بازه‌های صدای اول و دوم قلب مشخص می‌شوند.

پردازش آرایه‌یی در هر یك از این نواحی زمانی انجام شده و نقشه زمان ــ مكان برای فعالیت‌های مختلف قلب به دست می‌آید.

جهت بررسی عملكرد سیستم، شبیه سازی‌های اولیه انجام شده تا چیدمانی مناسب با شرایط فیزیكی بدن انسان برای آرایه میكروفونی مشخص شود.

با استفاده از این چیدمان بهینه، سیستم سخت‌افزاری‌ طراحی و ساخته شده است تا داده های واقعی را از روی سطح قفسه سینه ضبط كند.

داده‌ها در یك رایانه‌ پردازش شده تا با توجه به نیاز كاربر تصویری دو یا سه بعدی ایجاد شود.

تصویر به دست آمده الگویی از توزیع شدت انرژی قلب در فضای قفسه سینه را نشان می‌دهد.

انسدادهای قلبی می‌تواند باعث تغییر این الگو توزیع شود.

پژوهشگر با اشاره به غیر مخرب بودن و كم هزینه بودن این روش تصویربرداری، امیدوار است تكمیل مطالعات به ارائه سیستمی جهت تشخیص بیماریهای قلبی منجر شود.

گفتنی است، این پژوهش با راهنمایی دكتر محمد حسن قاسمیان یزدی ــ عضو هیات علمی دانشكده فنی مهندسی دانشگاه تربیت مدرس - انجام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha