چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۰:۰۶
کد خبر: 15198

متخصصان می‌گویند: ابتلا به بیماری آسم می‌تواند از دوران جنینی یعنی حتی از درون رحم مادر آغاز شود.

 تحقیقات نشان می‌دهد: كودكانی كه در مناطق ترافیكی سنگین متولد می‌شوند بیشتر در معرض ابتلا به آسم قرار داردند.

پژوهشگران می‌گویند: علت این امر بروز تغییرات ژنتیكی ناشی از تاثیر آلودگی بر روی جنین در رحم مادر است. این پژوهش جدید با همكاری محققان دانشگاه سینسیناتی و پژوهشگران دانشكده بهداشت عمومی میلمن در دانشگاه كلمبیا انجام گرفته و مشروح آن در مجله «پلوس وان» منتشر شده است. محققان در این پژوهش خون جفت نوزادان متولد شده در نیویورك سیتی را مورد آزمایش قرار دادند.

آنها در این آزمایشات شواهدی از وجود یك نشانگر زیستی جدید احتمالی كشف كردند. این نشانگر یك تغییر اپی ژنتیكی در ژن ACSL3 می‌باشد.

محققان خاطرنشان كردند كه چنین تركیبات شیمیایی در اثر احتراق ناقص سوختهای حاوی كربن تولید می‌شود و این امر حاصل ترافیك‌های سنگین شهری است. پیش از این مشخص شده بود كه تركیبات فوق موسوم "PAHs" می‌توانند موجب بروز سرطان یا آسم در كودكان شوند. اما پژوهشگران در این تحقیق جدید دریافته‌اند كه تماس زنان باردار، با این تركیبات تاثیر سوء روی جنین دارد و می‌تواند با ایجاد تغییر ژنتیكی در جنین در حال رشد خطر ابتلا به آسم را از همان دوران جنینی افزایش دهد.

محققان با بررسی رابطه بین تماس با PAH در دوران جنینی و ابتلا به آسم دریافتند كه این تركیبات می‌تواند ژنهای جنین را دوباره برنامه ریزی كند و این امر باعث بروز التهاب در مجاری تنفسی جنین می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha