چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۰:۲۴
کد خبر: 15201

آمارها نشان می‌دهد كه 70 درصد دختران در مقطع راهنمایی و دبیرستان، دارای مشکلات ستون فقرات هستند.

دکتر مرتضی محسنی راد فیزیوتراپ در گفت وگو با ایسنا افزود: بخشی از دلایل این مشکل شناخته شده نیست اما مناسب نبودن میز و نیمکت‌ها، غیراستاندارد بودن ارتفاع و کف آنها، نحوه بد نشستن و راه رفتن، نداشتن تحرک کافی در دختران دانش آموز و استفاده نامناسب از کیف و کوله پشتی از جمله عوامل مهمی است که در ایجاد مشکلات ستون فقرات آنان تاثیرگذار است.

این متخصص فیزیوتراپی تاکید کرد: معمولا زمانی فرد متوجه این مشکل می‌شود که دچار دردهای عضلانی شده است، در حالی که این درد نشانه شروع مشکل نیست و از پیشرفت بیماری خبر می‌دهد. تغییر شکل در ستون فقرات نیازمند جراحی است که هم هزینه‌های بالایی دارد و هم عوارض جانبی آن زیاد است.

دکتر محسنی راد افزود: مشکلات ستون فقرات نه تنها رشد عضلانی - استخوانی را دچار مشکل می‌کند بلکه به بیماری‌های قلبی - عروقی نیز منجر می‌شود. همچنین این معضل در درازمدت به درد ناحیه لگن، دردهای عضلانی و کمردردهای شدید منجر می‌شود.

این متخصص فیزیوتراپی در پایان خاطرنشان کرد: گودی بیش از حد کمر، قوز پیدا کردن، افتادگی شانه‌ها و بی‌تناسبی عضلانی در سنین رشد که دختران و پسران به وضعیت ظاهری خود اهمیت می‌دهند ممکن است با آسیب‌های عاطفی ناشی از آن نیز همراه باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha