اعمال مدیریت غیراصولی بر زاینده‌رود /حق آبه گاوخونی تامین نمی شود

سلامت نیوز:سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس با انتقاد از اعمال مدیریت غیراصولی بر زاینده رود در دهه اخیر گفت: خشکسالی و نبود مدیرت واحد بر زاینده‌ رود موجب نابودی تالاب گاوخونی شده است.

موید حسینی صدر در گفت وگو با پانا، درباره وضعیت تالاب گاوخونی اظهار داشت: خشک شدن تالاب گاو خونی اکوسیستم منطقه را دچار مشکل کرده و دولت باید علاوه بر رسیدگی به دریاچه ارومیه به این تالاب هم توجه ویژه ای کند.


سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان اینکه تالاب گاوخونی از اهمیت ویژه ای برای حوزه محیط زیست برخوردار است، گفت: متأسفانه از وقتی که میزان انتقال آب از سد زاینده‌‌ رود به پایین دست، کاهش یافت این تالاب کم‌ کم خشک شد و میانگین بارندگی در این منطقه نیز کاهش یافته که این مساله به خشکی تالاب افزوده است.


وی افزود: متأسفانه هم اکنون کشاورزی در این مناطق با مشکل جدی روبرو است ضمن اینکه حتی خشکی تالاب گاوخونی و کم آبی در اصفهان بر میزان گردشگر در این استان نیز تأثیرگذار بوده است.


حسینی صدر ادامه داد: همچنین استفاده بی رویه از منابع آبی ورودی به این تالاب و خشکسالی که طی سال های اخیر صورت گرفته موجب نابود شدن تالاب گاوخونی شده است.


وی با بیان اینکه تالاب گاوخونی دارای حق‌ آبه زیست محیطی سالانه 165 میلیون مترمکعبی است، گفت: متأسفانه حق آبه تالاب تأمین نمی شود.


به گزارش پانا، تالاب بین‌المللی گاوخونی (که باتلاق گاوخونی نیز خوانده می‌شد) نام تالابی است در فلات مرکزی ایران که بخش بزرگی از آن در استان یزد و مابقی در استان اصفهان قرار دارد که زاینده‌رود به آنجا می‌ریزد. تالاب گاوخونی در ۱۴۰ کیلومتری جنوب شرقی اصفهان در ارتفاع حدود هزار و ۴۷۵ متری از سطح دریا قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha