محققان لهستانی هشدار دادند: چیپس سیب زمینی و غذاهای سرخ كرده به طور مستقیم روی قلب اثر نامطلوب و بیماری زا دارند.

این محققان تاكید كردند: آكریلامید حاصل از این قبیل مواد غذایی خطر بروز بیماریهای قلبی را افزایش می‌دهد.

ماریك ناروسویك،‌ محقق انجمن تحقیقاتی تصلب شرائین در لهستان و دستیاران وی دریافته‌اند كه آكریلامید با خطر بروز اختلالات در سیستم عصبی و احتمالا بروز سرطان در ارتباط است. شركت كنندگان در این پژوهش مقادیر زیادی چیپس سیب زمینی مصرف كردند.

بر اساس نتایج آزمایشات؛ پس از هضم این مقدار چیپس، حدود 157 میكروگرم آكریلامید به طرز روزانه و به مدت چهار هفته تكرار این رژیم غذایی،‌ در بدن این افراد تولید شد.

بررسی‌ها نشان داد كه وجود این میزان آكریلامید در بدن تغییرات مضر و جبران ناپذیری در كلسترول بد اكسید شده (LDL)، ‌نشانگرهای التهاب آور و نیز آنتی اكسیدانها بروز كرد.

به گفته پژوهشگران؛ آنتی اكسیدانها به حذف آكریلامید در بدن كمك می‌كنند و بروز این تغییرات همگی خطر ابتلا به بیماری قلب را تشدید می‌نماید.

پژوهشگران خاطرنشان كردند: در این زمینه انجام مطالعات بیشتری مورد نیاز است تا معلوم شود كه در بلندمدت مصرف مقدار معمول آكریلامید كه به طور متوسط حدود 20 تا 30 میكروگرم است،‌چه تاثیری روی افراد خواهد داشت.

ماری آن جانسون، سخنگوی انجمن تغذیه آمریكا نیز با توجه به نتایج این پژوهش در بیانیه‌ای تصریح كرد: مصرف كنندگان می‌توانند با محدود كردن میزان مصرف چیپس و غذاهای سرخ كرده كمتر در معرض آكریلامید قرار بگیرد و در عوض میوه‌ها، سبزیجات، غلات سبوس دار،‌ گوشت كم چرب و لبنیات كم چرب را جایگزین آنها نمایند. هم چنین سیگار یك منبع مهم آكریلامید است.

این پژوهش در مجله آمریكایی «تغذیه كلینیكی» منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha