به منظور تسریع در جبران ذخایر آهن، زنان سراسر كشور با هر اهدای خون مكمل آهن دریافت می‌كنند.

علاوه بر حفظ سلامت خون و توجه به گیرنده خون، مراقبت از اهدا كنندگان خون را نیز از وظایف اصلی سازمان خون عنوان كرد و گفت: این مراقبت كلیه ابعاد روحی، جسمی، فیزیكی و اطلاعاتی اهدا كننده را شامل می‌شود.

وی با بیان اینكه در هر بار اهدای خون، مایع از دست رفته بدن طی 24 یا حداكثر 48 ساعت جبران می‌شود؛ ادامه داد: همچنین جبران سلول‌های از دست رفته در هر بار اهدای خون 3 تا 4 هفته به طول می‌انجامد. جبران آهن و دیگر زیر ساخت‌های خون نیز حداكثر 8 هفته زمان می‌طلبد. بر این اساس حداكثر فاصله میان دو اهدای خون هشت هفته قرار داده شده است؛ چرا كه در این زمان بدن فرصت می‌یابد تا ذخایر از دست رفته با اهدای خون را جبران كند.


دكتر مقصودلو ادامه داد: از آنجا كه در هر بار اهدای خون حدود 210 تا 250 میلی گرم آهن از دست می‌رود، سازمان انتقال خون در این زمینه مطالعات و اقدامات زیادی انجام داده است. به عنوان مثال هموگلوبین اهدا كننده بررسی می‌شود. همچنین طرحی پژوهشی در رابطه با بررسی جبران سریع‌تر ذخایر آهن در هر بار اهدای خون زنان با تجویز مكمل آهن، انجام شده است.

وی با بیان اینكه آهن عنصری است كه جذب آن در بدن تحت تاثیر مواد غذایی دیگر قرار می‌گیرد، گفت: این طرح پژوهشی به صورت پایلوت و به مدت یكسال در مورد تعدادی از زنان دو استان گلستان و كرمانشاه انجام شد. به این ترتیب در هر بار اهدای خون توسط این گروه زنان، قرص‌های آهن در اختیار آنها قرار گرفته و در مراجعه بعدی ذخایر آهن آنها بررسی و با دیگر افراد مقایسه شد. مطالعات انجام شده در این زمینه نشان داد ذخایر آهن اهدا كنندگانی كه مكمل آهن را دریافت كرده بودند، سریع‌تر جبران شده است.

وی گفت: با مصرف مواد غذایی، ذخایر آهن از دست رفته در هر بار اهدای خون، جبران می‌شود و الزامی در مصرف مكمل آهن نیست. اما مصرف مكمل این اطمینان را می‌دهد كه ذخایر سریع‌تر به حالت طبیعی خود بازگردند.

دكتر مقصودلو با بیان اینكه این طرح پژوهشی در حال حاضر در سراسر كشور به صورت كاربردی درآمده است؛ گفت: اكنون با تجویز پزشك حاضر در مراكز اهدای خون به اغلب زنان در هر بار اهدا كننده خون مكمل‌های آهن همراه با بروشور آموزشی ارائه می‌شود. در این بروشورها اطلاعاتی در مورد غذاهای مصرفی و اقدامات موثر در افزایش جذب آهن داده شده است. به این ترتیب در صورتی كه زنان موفق به اهدای خون شوند، برای مصرف ده روز و روزانه 3 عدد مكمل آهن به آنها ارایه می‌شود.

مدیرآموزش، جذب و حفظ اهداكننده سازمان انتقال خون ایران تاكید كرد: مصرف چای پس از صرف غذا مانع جذب آهن می‌شود. همچنین مصرف مركبات حاوی ویتامین C به افزایش جذب آهن كمك می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha