چشم پزشکان می گویند: نتایج تحقیقات نشان می دهد که روزه سلامت چشم را به خطر نمی اندازد؛ بنابراین بیمارانی که از مشکلات چشمی رنج می برند به جز افرادی که آب سیاه (گلوکوم) دارند با نظر پزشک می توانند روزه بگیرند.

سلامت نیوز: چشم پزشکان می گویند: نتایج تحقیقات نشان می دهد که روزه سلامت چشم را به خطر نمی اندازد؛ بنابراین بیمارانی که از مشکلات چشمی رنج می برند به جز افرادی که آب سیاه (گلوکوم) دارند با نظر پزشک می توانند روزه بگیرند.

برخی افراد به ویژه آنهایی که از عینک های طبی استفاده می کنند به تصور اینکه روزه سبب ضعف بینایی می شود، روزه نمی گیرند، این در حالی است که به گفته چشم پزشکان ضعف بینایی ارتباطی به روزه ندارد و با روزه داری تشدید نمی شود.

نزدیک بینی عارضه ای ژنتیکی است که در پنج تا هشت درصد جمعیت جهان دیده می شود. نظریه های مختلفی در مورد علت این بیماری مانند کمبود ویتامین ها، سوء تغذیه و کار طولانی مدت چشم از فاصله نزدیک به ویژه با رایانه مطرح شده است.

به گفته چشم پزشکان نتایج مطالعاتی که تاکنون در این زمینه انجام شده، نشان می دهد که روزه تاثیری در بالابردن میزان نزدیک بینی ندارد و در افرادی که دچار دوربینی یا آستیگماتیسم (تار شدن یا ناهموار شدن دید) هستند، روزه داری سبب تشدید این عارضه نمی شود.

دکتر محمد خداپرست فوق تخصص قرنیه و معاون درمان بیمارستان فارابی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا در این مورد توضیح داد: تاری دید در برخی افراد روزه دار ارتباطی به عیوب چشم ندارد و ممکن است به دلیل کاهش قندخون یا افت فشار خون باشد که باید بررسی شود.

وی افزود: افرادی که بیماری خاص چشمی ندارند و فقط از عینک استفاده می کنند، منعی برای روزه داری ندارند اما افرادی که مبتلا به درجات شدید نزدیک بینی هستند باید احتیاط کنند و پیش از اقدام به روزه داری با پزشک خود مشورت کنند.

خداپرست تاکید کرد: همچنین مبتلایان به بیماری های چشمی که تحت درمان هستند و دارو مصرف می کنند باید در مورد توانایی خود برای روزه گرفتن با چشم پزشکان مشورت کنند.

وی افزود: در هنگام روزه داری به ویژه در ساعات پایانی روز، ممکن است فعالیت برخی دستگاه های بدن با افت مواجه شود بنابراین تمرکز بینایی افراد نیز تحت تاثیر همین امر تا حدی کاهش می یابد اما این به معنای ضعف بینایی نیست و افراد نباید از این بابت نگرانی داشته باشند.

خداپرست در مورد افراد سالمی که به بیماری های چشمی یا عیوب انکساری مبتلا نیستند، گفت: این افراد می توانند بدون هیچ نگرانی روزه بگیرند زیرا روزه منجر به ضعف دید آنان نمی شود.

وی به طور کلی توصیه کرد: مبتلایان به هر نوع بیماری های چشمی پیش از اقدام به روزه داری با چشم پزشک خود مشورت کنند و در صورت تایید داشتن شرایط لازم، روزه بگیرند.



** اشک چشم

خداپرست در مورد روزه داری و تاثیر آن بر میزان ترشخ اشک گفت: تحقیقات نشان می دهد که پیروی از یک برنامه منظم غذایی و دریافت مقادیر کافی پروتئین، ویتامین آ، ویتامین ث و ب 6، پتاسیم و روی برای تولید و ترشح طبیعی اشک لازم است و در مقابل مصرف زیاد چربی، کلسترول، پروتئین و قند با اختلال ترشح اشک ارتباط دارد.

وی افزود: چنانچه تغییرات رژیمی ایجاد شده در ماه رمضان به گونه ای باشد که تمام موادغذایی مورد نیاز برای تشکیل اشک تامین شود، روزه میزان و ترکیب اشک را تحت تاثیر قرار نمی دهد و تاثیر نامطلوبی بر ترشح آن ندارد.



** برطرف شدن درد چشم با مصرف مایعات کافی

خداپرست گفت: در طول زمان روزه داری به دلیل نداشتن رژیم غذایی مناسب، کاهش آب بدن ممکن است منجر به کاهش مایع داخل چشم و در نتیجه احساس درد خفیفی در چشم ها شود.

وی افزود: بر این اساس روزه داران باید در فاصله افطار تا سحر مایعات کافی و میوه و سبزی های فیبردار مصرف کنند و در طول روز نیز تا حد امکان از قرار گرفتن در محیط های گرم یا انجام فعالیت های شدید مانند ورزش های سنگین که منجر به از دست رفتن آب بدن می شود، خودداری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha