پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۰:۲۲
کد خبر: 15216

دانشمندان یك منطقه ژنتیكی جدید شناسایی كرده‌اند كه با بروز سرطان سینه در ارتباط است.

 ‌محققان سرطان در آمریكا منطقه‌ای را روی كروموزوم 6 شناسایی كرده‌اند كه ارتباط قوی با ابتلا به سرطان سینه دارد.

محققان می‌گویند؛ این ناحیه كروموزومی باعث افزایش آسیب پذیری و خطر ابتلا به سرطان سینه بویژه در زنان آسیایی می‌شود.

محققان مركز سرطان اینگرام در واندر بیلت به سرپرستی دكتر وی شنگ موفق به این كشف تازه شده‌اند. این پژوهشگران می‌گویند؛ شناسایی این منطقه ژنتیكی به متخصصان كمك خواهد كرد كه ژنهای خاص مربوط به انواع وراثتی و غیر وراثتی سرطان سینه را شناسایی كنند.

به گفته پژوهشگران؛ ژنتیك نقش مهمی در بروز این بیماری ایفا می‌كند و تاكنون برخی از ژنهای عامل ابتلا به این سرطان از قبیل BRCA1 و BRCA2 شناسایی شده‌اند. محققان در این پژوهش تصریح كرده‌اند كه بروز جهش‌های ژنتیكی در این ژنها خطر ابتلا به انواع وراثتی سرطان سینه را تشدید می‌كند.

دكتر شنگ، استاد دانشگاه واندربیلت و رییس مركز همه گیر شناسی واندربیلت در این باره اظهار داشت: اما فاكتورهای ژنتیكی كه تاكنون شناسایی شده‌اند تنها درصد كمی از تمام موارد ابتلا به این سرطان را در كل جمعیت بیماران توجیه می‌كند.

وی افزود: فاكتورهای ژنتیكی كه عامل بروز این سرطان هستند هنوز در اكثریت موارد ناشناخته‌اند. بنابراین فاكتورهای ژنتیكی بسیار بیشتری در این زمینه باید وجود داشته باشد كه محققان در تلاش برای كشف آنها هستند. كشف دقیق‌تر این عوامل قطعا به پیشگیری و درمان كمك بیشتری خواهد كرد.

گزارش این تحقیق در مجله «نیچر ژنتیك» منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha