نتایج مطالعه محققان انگلیسی نشان می دهد که بسیاری از جراحی آرتروسکوپی زانو که بر روی افراد میانسال یا مسن انجام می شود غیر ضروری است و به جای کمک، آسیب بیشتری به بیمار می زند.

سلامت نیوز: نتایج مطالعه محققان انگلیسی نشان می دهد که بسیاری از جراحی آرتروسکوپی زانو که بر روی افراد میانسال یا مسن انجام می شود غیر ضروری است و به جای کمک، آسیب بیشتری به بیمار می زند.

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی هلث، محققان بر اساس تجزیه و تحلیل نتایج 9 مطالعه نتیجه گرفتند که بسیاری از آرتروسکوپی های زانو غیر ضروری و می تواند به جای کمک آسیب بیشتری به بیمار بزند.

سالانه بیش از 700 هزار مورد آرتروسکوپی زانو در آمریکا و 150 هزار در انگلیس انجام می شود، اما مطالعات نشان می دهد که بسیاری از این جراحی ها که بر روی بیماران میانسال و مسن انجام می شود فواید طولانی مدت کم یا اصلا فایده ای ندارد.

آرتروسکوپی یک وسیله جراحی است که پزشک متخصص ارتوپد از آن برای دیدن داخل مفصل برای تشخیص یا درمان بیماری استفاده می کند.

پزشک ارتوپد می تواند بسیاری از قسمت های داخل مفصل را از طریق آرتروسکوپ ببیند و بیماری ها و ضایعات آنرا تشخیص دهد.

پزشک معالج ممکن است از طریق شکاف کوچک دیگری در مفصل ابزارهای جراحی خاصی را به داخل آن فرستاده و از طریق آنها اقدام به درمان جراحی بعضی از ضایعات درون مفصلی کند.

این وسایل بسیار متنوع هستند. بعضی از آنها مانند چاقو برای بریدن به کار برده می شوند، برخی دیگر یک سر چرخنده دارند و می تواند قسمت هایی از بافت های داخل مفصل را بتراشد؛ همچنین می توان در حین آرتروسکوپی از لیزر استفاده کرد.

دکتر اندی کار، جراح زانو در دانشگاه آکسفورد در یک مقاله نوشت: حمایت یا توجیه یک روش با پتانسیل آسیب جدی، حتی اگر به صورت نادر انجام شود، زمانی که منفعتی بیش از یک دارونما به بیمار نمی دهد، دشوار است.

محققان در این مطالعه، 9 آزمایش را که از سال 2000 انجام شده بود، انتخاب کردند؛ این 9 آزمایش فواید ناشی از عمل های جراحی آرتروسکوپی زانو را برای بیماران میانسال و مسن تر ارزیابی می کرد.

هر کدام از این بیماران بین سه تا 24 ماه پس از عمل جراحی برای سطوح درد و تغییرات عملکرد فیزیکی ارزیابی شدند.

در مجموع این مطالعات، یک بهبود 2.4 درصدی را از نظر درد نشان داد اما در عین حال مشخص شد که عملکرد فیزیکی بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار گرفته بودند، هیچ تغییری نکرده است.

محققان متذکر شدند که برای بیشتر بیماران عمده موفقیت عمل جراحی زانو برای درد بوده است که این یک موضوع ذهنی است.

نتایج این مطالعه در مجله British Medical Journal منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha