پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۴
کد خبر: 15217

محققان معتقدند: دختران برای جلوگیری از کمبودهای تغذیه ای باید از همان ابتدای دوره بلوغ با نیازهای تغذیه ای خود در دوران متفاوت رشد، بلوغ، حاملگی و شیردهی آشنا شوند.

این پژوهش توسط مریم چنگیزی و دکتر سعید بیطرف از متخصصان بهداشت خانواده با هدف بررسی میزان آگاهی تعدادی از دانش‌آموختگان دختر مقطع متوسطه در خصوص فقر آهن(آنمی) و راه‌های پیشگیری از آن انجام شده است.

محققان معتقدند، 3 میلیارد نفر از مردم جهان از فقر آهن رنج می‌برند. فقر آهن یکی از شایع ترین مشکلات تغذیه‌ای دنیای امروز است که در صورت رفع نشدن، نسل بشر را در معرض بیماری قرار خواهد داد.

در نتایج این بررسی آمده است: در دوران بلوغ به دلیل جهش رشد، نیاز دختران و پسران به آهن بیشتر از دوران قبل است و در صورتی که منابع غذایی حاوی آهن استفاده نشود نوجوانان به سرعت در معرض خطر کم خونی و فقر آهن قرار می…گیرند.

گفتنی است که مقادیر نیاز روزانه (RDA) آهن در دختران 14-11 سال و 8-15 سال 12 میلی گرم است.

نتایج تحقیقات نشان می دهد؛ کنترل بیماری‌های عفونی و انگلی، ایجاد تنوع غذایی، آهن یاری در مدارس، غنی سازی مواد غذایی از مهمترین عوامل مؤثر در پیشگیری و درمان کم خونی در دختران نوجوان است.

لازم به ذکر است، بی توجهی دختران به فقر آهن در دوران بلوغ، علاوه بر افزایش مرگ و میر آنها در دوران بارداری باعث بدنیا آوردن نوزادان کم وزن یا نارسی که ذخایر آهنی کافی ندارند می شود.

گفتنی است، نتایج این بررسی در کنگره ملی سلامت خانواده ارائه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha