یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۳
کد خبر: 152215

ویروس «مرس» یا کرونا که چند ماه پیش عربستان را درگیر کرد و حتی کار را به تعطیلی یک بیمارستان در جده کشاند حالا پس از گذشت 4 ماه خبر رسید که پای ویروس مرس به کره جنوبی و تایلند رسیده و با رفت و آمدها و مراودات تجاری گسترده این کشورها، هیچ بعید نیست که مقصد بعدی ویروس مرس کشورهای همسایه خلیج فارس باشد.

سلامت نیوز: ویروس «مرس» یا کرونا که چند ماه پیش عربستان را درگیر کرد و حتی کار را به تعطیلی یک بیمارستان در جده کشاند حالا پس از گذشت 4 ماه خبر رسید که پای ویروس مرس به کره جنوبی و تایلند رسیده و با رفت و آمدها و مراودات تجاری گسترده این کشورها، هیچ بعید نیست که مقصد بعدی ویروس مرس کشورهای همسایه خلیج فارس باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران،شیوع این ویروس کشنده که همچنان خطری برای دیگر کشورها است و هر آن ممکن است به واسطه توریستها و مسافران کشورهای آسیای شرقی به کشور ما هم نقل مکان کند، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را به حالت آماده باش درآورده است تا جایی که در استانهایی مانند هرمزگان به خاطر موقعیت اقلیمی جزایر کیش و قشم و ارتباط آبی از راه کشتیهای باربری مدیران شبکه های بهداشت این استان موظف شده اند، ورود مسافران را بشدت و با دقت کنترل نمایند.

دکتر محمد مهدی گویا رئیس مرکز بیماریهای واگیردار وزارت بهداشت در گفتوگو با خبرنگار ما گفت: اینکه ویروس مرس از طریق مسافران وارد کشور ما شود، مسأله دور از انتظاری نیست؛ بنابراین اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از گسترش ویروس مرس در کشور اهمیت زیادی برای متولیان سلامت دارد.


دکتر گویا در ادامه افزود: آنچه درحال حاضر در کره جنوبی رخ داده توسط یک فرد بیمار ویروس مرس شیوع پیدا کرده است. عجیب آنکه این بیمار موقع ورود به
کره جنوبی هیچگونه علامتی نداشته و بعد از چند روز علائم بیماری خودش را نشان داده است بنابراین واضح است نمیتوان جلوی انتقال ویروس به کشور را گرفت اما میتوان برخورد دقیق و علمی را با انتقال ویروس مرس انجام داد.


وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تمامی دانشگاههای علوم پزشکی کشور اعلام کرده، چنانچه مسافران کشورهای آسیای شرقی از جمله کره جنوبی و تایلند هنگام ورود به ایران به علائم تنفسی همراه با تب دچار بودند باید تحت مراقبت ویژه قرار بگیرند. دکتر گویا با اشاره به اینکه برخی از بیماران مبتلا به ویروس مرس، علائم تنفسی را بروز نمیدهند، گفت: گاهی نشانه های ویروس مرس با مشکلات گوارشی بروز میکند. بنابراین مأموران مرزهای هوایی، دریایی و زمینی موظف هستند در صورت مشاهده علائم تنفسی و گوارشی در مسافران، موارد مشکوک را اعلام کنند تا تحت مراقبتهای ویژه قرار بگیرند.

دکتر گویا در پاسخ به این سؤال که آیا در کشور ما امکان تشخیص سریع ویروس مرس وجود دارد، عنوان کرد: پزشکان کشور آموزشهای لازم را در مورد تشخیص ویروس کرونا دیده اند و امکان تشخیص بیماری در کوتاه مدت فراهم است. همچنین بخشهای «ایزوله تنفسی با فشار منفی» برای جلوگیری از انتقال عفونت در بیمارستانهای ویژه در تهران، کرمان، مشهد، مازندران و آذربایجان شرقی راه اندازی شده اند.

گفتنی است، عامل انتقال بیماری مرس یک ویروس از خانواده کرونا است. این ویروس در حالت معمولی جزو ویروسهای سرماخوردگی است که با تغییر شکل فعلی بشدت بیماری زا  شده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha