ماه مبارک رمضان ماه رسیدن به آرامش است، آرامشی که 11 ماه از سال به دنبال آن هستیم و در این یک ماه با صبر و مقاومت در برابر خوردن و آشامیدن و دوری از کارها و اعمال ناپسند به آن می‌رسیم. آرامش کلید گمشده زندگی بسیاری از انسان‌ها است و بسیاری تصور می‌کنند رسیدن به آرامش در زندگی امروزی امری تقریباً غیر ممکن است.

سلامت نیوز: ماه مبارک رمضان ماه رسیدن به آرامش است، آرامشی که 11 ماه از سال به دنبال آن هستیم و در این یک ماه با صبر و مقاومت در برابر خوردن و آشامیدن و دوری از کارها و اعمال ناپسند به آن می‌رسیم. آرامش کلید گمشده زندگی بسیاری از انسان‌ها است و بسیاری تصور می‌کنند رسیدن به آرامش در زندگی امروزی امری تقریباً غیر ممکن است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران،بررسی آمارها نشان می‌دهد در ماه مبارک رمضان بسیاری از جرایم با کاهش چشمگیری مواجه می‌شود و مردم نسبت به یکدیگر مهربان‌تر شده و با پهن کردن سفره‌های افطار سعی می‌کنند با صله رحم فضای آرامش بخشی را در خانه هایشان حاکم کنند. دکتر حسین ابراهیمی مقدم روانشناس و مدرس دانشگاه با بررسی ابعاد روانشناسی سبک زندگی در ماه مبارک رمضان از راه‌های رسیدن به آرامش در این ماه مبارک می‌گوید.


وی با بیان اینکه ماه مبارک رمضان فواید متفاوتی از نظر جسمانی، روانی، اجتماعی، معنوی و عاطفی برای انسان دارد گفت: شاید اگر بخواهیم به تفکیک به هرکدام از آنها بپردازیم باید به این اشاره کنیم که وقتی صحبت از ماه رمضان می‌شود نخستین چیزی که به یاد می‌آید بحث صبر داشتن، تحمل داشتن و مقاومت کردن در برابر چیزهایی است که در حالت عادی برای ما خیلی مطلوب نیستند اما زمانی که اراده می‌کنیم چیزی نخوریم یا دهانمان به خوردن طعام بسته باشد خود این امر باعث به وجود آمدن احساس روانی مثبت، خوب و آرامش بخش  می شود. مخصوصاً زمانی که فرد به لحظه افطار می‌رسد احساس غرور همراه با آرامش در او شکل می‌گیرد. این غرور مناسب به این خاطر در او شکل می‌گیرد که او توانسته است با پشتکار به آن چیزهایی که نیت کرده بود دست پیدا کند. این فرد همین پشتکار و وضعیت روانی آرامش بخش را می‌تواند در زندگی برخوردار شود و برای رسیدن به هدف‌های ارزشمند زندگی از آنها بهره بگیرد.


وی ادامه داد: خیلی از مواقع شاهد این هستیم که افراد به این باور رسیده‌اند روزه گرفتن فقط بستن دهان نسبت به طعام نیست بــــــلکه روزه دار کلام و رفتار و تمام دیگر اندام‌های بدنش را بدرستی حفظ می‌کند.
دکتر ابراهیمی مقدم با اشاره به مثالی در این ارتباط ادامه داد بیمه خودرو مثال جالبی در این زمینه است. کسانی که خودرو دارند در موعد تعیین شده بیمه اتومبیل خود را تجدید می‌کنند و در صورتی که در آن سال هیچ خطا و تصادفی نداشته باشند به آنها تخفیف تعلق می‌گیرد و در صورتی که از کوپن‌های بیمه استفاده شده باشد تخفیف کمتری تعلق گرفته و اگر همه کوپن‌ها را از دست داده باشد احتمالاً وضعیت ناگواری را تجربه خواهد کرد. روزه گرفتن یک بیمه روانی، معنوی و بدنی و عاطفی است و ما خود را از همه لحاظ بیمه می‌کنیم. البته به این معنا نیست که حق داریم در طول سال خطا کنیم بلکه به این معنا است که می‌توانیم خود را بیمه کرده و مشکلات را برطرف کنیم و آرامش برای کسانی است که در طول سال خطایی نکردند و پاداش زیادی در انتظار آنها است.  وی افزود: از طرف دیگر ماه رمضان با روابط اجتماعی خوب در ارتباط است و خیلی از مواقع ما شاهد ماجراهایی از قبیل اطعام دادن و روزه گرفتن و افطاری دادن هستیم که اگر ساده باشد تأثیر روانی خوبی همراه خواهد داشت.

همه وقتی با هم سر سفره افطار می‌نشینند دعایی را می‌خوانند یک فضای روانی و معنوی بسیار ارزشمند را فراهم می‌کنند و انرژی مثبت پر از آرامش در آن فضا موج می‌زند و احساس خوب در افراد حاضر به وجود می‌آورد. در این فضا همه مشغول دعای خیر برای یکدیگر هستند و شاید از معدود زمان‌هایی است که همه برای هم آرزوهای خوب از خدا طلب می‌کنند. همچنین در این ماه ما شاهد روحیه فداکاری و روحیه گذشت می‌شویم. افرادی که خود را کنترل و مدیریت خوبی نسبت به‌موقعیت‌های متفاوت دارند می‌توانند نسبت به هم گذشت داشته باشند و شاید به این خاطر است که آمار نشان می‌دهد افراد در ماه رمضان نسبت به روزهای دیگر سال از یک آرامش بیشتری برخوردارند.

با وجود اینکه پایین آمدن شدید قند خون پرخاشگری را به وجود بیاورد اما آمارها در سال‌های گذشته نشان دهنده این است که میزان جرم و جنایت و خشونت در ماه رمضان کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر آن ماه رمضان بهار قرآن است و بهار قرآن در ماه مبارک رمضان نشان می‌دهد افراد در این ماه بیشتر از گذشته به جنبه‌های معنوی فردی خود می‌پردازند و بیشتر از گذشته به سمت قرآن می‌روند. رفتن به سوی قرآن به انسان می‌دهد. به عبارت دیگر وقتی نماز می‌خوانیم با خدا حرف می‌زنیم و زمانی که قرآن می‌خوانیم خدا با ما حرف می‌زند و صحبت کردن خدا با ما بسیار آرامش بخش است زیرا به نوعی به آن سرچشمه رحمت الهی متصل می‌شویم.


وی درباره بعد جسمانی رسیدن به آرامش در ماه رمضان گفت:  در بعد جسمانی نیز پاکسازی بدن و دور شدن چربی‌های زائد و احساس طراوت و شادابی عمدتاً  احساس سبکی و آرامش را به دنبال دارد. بسیاری از بیماری‌های روحی و روانی با روش‌های شبیه روزه در طب جدید درمان می‌شود. همه افراد تلاش می‌کنند به سمت خوبی و خوب بودن و یک زندگی بهتر بروند و زمانی که می‌دانیم از طریق روزه گرفتن به احساس خوب و آرامش می‌رسیم تلاش می‌کنیم تا این حس خوب را از خود دور نکنیم. مثال ساده این است زمانی که غذای خوشمزه‌ای را که می‌خوریم و دهانمان خوشمزه شده دیگر تمایلی نداریم چیزی که بد مزه است حتی اگر هم مقوی باشد، بخوریم زیرا مزه دهان را عوض می‌کند. زمانی که کارهای خوب و فعالیت مثبت انجام می‌دهیم در اصل به خود ثابت می‌کنیم از بعد روانی و معنوی ارزشمند هستیم و قطعاً  تمایل نداریم با استفاده از گفتار و رفتار نامناسب رفتار خوب و خوشمزه خود را تلخ و دهانمان را بدمزه کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha