یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶
کد خبر: 152223

سیستم لنفاوی عملکردهای متعددی دارد که یکی از آن ها، محافظت از بدن در برابر عوامل بیماری زا و میکروب هاست. این سیستم شامل گره های لنفاوی، عروق لنفاوی، غده تیموس، طحال و مغز استخوان است. به محض حمله سلول های سرطانی، سیستم لنفاوی وارد عمل می شود. سرطان سیستم لنفاوی، «لنفوم» نام دارد و همانند دیگر انواع سرطان، عوامل خطر آن شناخته شده است. از جمله این عوامل، سن، جنسیت، چاقی مفرط، برخی عفونت ها و قرار گرفتن در معرض اشعه، مواد شیمیایی مانند بنزین و برخی حشره کش هاست.

سلامت نیوز:سیستم لنفاوی عملکردهای متعددی دارد که یکی از آن ها، محافظت از بدن در برابر عوامل بیماری زا و میکروب هاست. این سیستم شامل گره های لنفاوی، عروق لنفاوی، غده تیموس، طحال و مغز استخوان است. به محض حمله سلول های سرطانی، سیستم لنفاوی وارد عمل می شود. سرطان سیستم لنفاوی، «لنفوم» نام دارد و همانند دیگر انواع سرطان، عوامل خطر آن شناخته شده است. از جمله این عوامل، سن، جنسیت، چاقی مفرط، برخی عفونت ها و قرار گرفتن در معرض اشعه، مواد شیمیایی مانند بنزین و برخی حشره کش هاست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، رادیوتراپی، شیمی درمانی و پیوند مغز استخوان از جمله راه های مقابله با سرطان دستگاه سیستم لنفاوی است؛ اما مواد غذایی و روش های طبیعی که در بهبود و کنترل این بیماری موثر است، به قرار زیر است:

چای سبز: حاوی آنتی اکسیدان های موثر در مقابله با سلول های سرطانی است. علاوه بر تقویت سیستم ایمنی، روند گلیکولیز (یک روند شیمیایی که انرژی سلول های سرطانی را تأمین می کند) را نیز متوقف می کند. با توقف این روند و نبود منبع اولیه انرژی، سلول های سرطانی از گرسنگی می میرند.

جعفری: قرن هاست که درمانگران از این گیاه برای درمان تومور استفاده می کنند. گفته می شود، عصاره و دمنوش آن مانع از رشد و تکثیر سلول های سرطانی لنفوما می شود. متخصصان می گویند، ترکیب های موجود در جعفری، می تواند از تولید برخی آنزیم ها که باعث رشد و تکثیر سلول های سرطانی می شود، جلوگیری کند.

ویتامین D: این ویتامین برخی آنزیم هایی را که به رشد و تکثیر سلول های سرطانی کمک می کند، از بین می برد.

به همین دلیل بیماران باید مواد غذایی حاوی ویتامین D مانند ماهی های چرب، جگر، تخم مرغ و پنیر مصرف کنند. منبع عالی دیگر آن نور خورشید است.

فیبر: نوعی کربوهیدرات غیرقابل هضم است. فیبر سموم را از بدن دفع می کند. این امر باعث می شود که بدن با قدرت بیشتری به مقابله با سلول های سرطانی بپردازد. میوه، انواع سبزی و غلات سبوس دار، منبع عالی فیبر است.

ید: جالب است بدانید ید باعث می شود سلول های سرطانی غدد لنفاوی از بین برود. برخلاف داروهایی که برای شیمی درمانی استفاده می شود و نمی تواند سلول های سرطانی را از سلول های طبیعی تشخیص دهد، ید می تواند سلول های سرطانی را جدا کند. مواد غذایی غنی از ید شامل سبزی، ماست، پنیر، توت فرنگی ، زغال اخته، لوبیا و سیب زمینی است.

خارمریم: از آن جا که سموم بدن را خنثی می کند، مصرف عصاره تخم خارمریم برای این دسته از بیماران مفید است. این گیاه به بدن در افزایش تولید گلوتاتیون (نوعی آنتی اکسیدان قوی) کمک می کند. گلوتاتیون سموم و سلول های سرطانی را از بین می برد.

میوه و سبزی خام: از آن جا که حرارت می تواند آنتی اکسیدان ها را از بین ببرد، سبزی و میوه خام برای این افراد مفید است.

پرهیز از مصرف قند: از مصرف نوشیدنی ها و دسرهای سرشار از قند بپرهیزید. زیرا سلول های سرطانی از قند تغذیه می کنند.

کنترل استرس: بیماران مبتلا به سرطان غدد لنفاوی یا هر نوع سرطان، باید استرس خود را کنترل کنند. با این کار سیستم ایمنی تقویت می شود و بدن می تواند با سلول های سرطانی مقابله کند. یوگا، مدیتیشن، استراحت و خواب کافی توصیه می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha