رئیس سازمان غذا و دارو به برخی نقدهای مطرح شده در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی مرتبط با طرح تحول سلامت پاسخ داد.

هزینه‌های حوزه تجهیزات پزشکی پاشنه آشیل طرح تحول نبود

سلامت نیوز: رئیس سازمان غذا و دارو به برخی نقدهای مطرح شده در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی مرتبط با طرح تحول سلامت پاسخ داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا،‌ رسول دیناروند در پاسخ به سئوالی مبنی بر انتفاع برخی شرکت‌های تجهیزات و ملزومات پزشکی خاص از طرح تحول سلامت، با تاکید بر اینکه موضوع قیمت گذاری تجهیزات و ملزومات پزشکی و مشکلات مبتلابه این حوزه، همواره مورد توجه وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو بوده است، گفت: قیمت گذاری تجهیزات و ملزومات پزشکی تا سال 93 در اختیار سازمان غذا و دارو نبود لذا ساماندهی این حوزه هم امکان نداشت.

دیناروند ادامه داد: با آغاز طرح تحول نظام سلامت موضوع عدم کنترل هزینه‌های مربوط به تجهیزات و ملزومات پزشکی به عنوان بزرگترین دغدغه مسئولان مطرح بود تا جایی که برخی‌ها این مشکل را «پاشنه آشیل» و نقطه آسیب پذیر طرح بر می‌شمردند.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه بنا بر موارد فوق و نظر به عدم اختیار قیمت گذاری با دلیل رعایت صرفه و صلاح، مقرر شد وزارت متبوع بر اساس فراخوان نسبت به تعیین سقف قیمت ملزومات پزشکی مراکز درمانی دولتی اقدام کند، اظهار کرد: قیمت گذاری این اقلام با اعلام فراخوان قیمت به همه شرکت‌های تولیدی و واردکننده صورت پذیرفت.

وی همچنین به روش فراخوان اشاره و تصریح کرد: با استفاده از ظرفیت و اختیارات قانونی مقرر، وزارت متبوع با تشکیل کمیته‌های کارشناسی عالی و تخصّصی ضمن رتبه‌بندی محصولات مربوطه با احتساب عواملی از قبیل کیفیت، مشخصات فنی و دیگر ویژگی‌های محصول، نسبت به تعیین قیمت بر مبنای رتبه حاصل شده اقدام کرد.

دیناروند با توضیح اینکه قیمت‌های تعیین شده در مرداد ماه 1393، به‌ صورت الکترونیکی در اختیار شرکت‌های مرتبط قرار گرفت تا در صورت تایید آنها، به تمامی مراکز درمانی دولتی اطلاع رسانی شود، تاکید کرد: طبیعی است با روند مشخص مذکور موارد اعلام نشده به معنای عدم تمایل صاحب محصول به عرضه کالا با رعایت سقف قیمت اعلامی تلقی شود، ضمن آنکه فهرست اعلام شده به هیچ وجه محرمانه نبود و در اختیار حدود ششصد بیمارستان، مرکز درمانی دولتی، تمامی سازمان‌های بیمه گر و سایر نهادهای مربوطه قرار داده شده بود.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه اختیار قیمت گذاری در پایان سال 1393 به سازمان غذا و دارو ابلاغ شد، خاطرنشان کرد: بلافاصله و پس از این ابلاغ سازمان فرآیند گسترده، مهم و پیچیده قیمت گذاری را آغاز کرد تا این تجهیزات حساس و پُرمصرف بتواند در کمترین زمان نیازهای حیاتی بیمارستان‌ها، مراکز درمانی اعم از دولتی و غیر دولتی را تامین کند و نتایج آن نیز در سایت اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو برای همه فعالان عرصه نظام سلامت قابل مشاهده و دسترسی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha