وزیر بهداشت گفت: در بیمارستان‌های دولتی خدمات با قیمت بسیار کمتر از هزینه تمام‌شده ارائه می‌شود و با اینکه 80 درصد بیماران در بخش دولتی بستری می‌شوند، تنها 33 درصد گردش مالی در این بخش اتفاق می‌افتد.

دکتر کامران باقری لنکرانی در نشست هم‌اندیشی تدوین الگوی ایرانی و اسلامی نظام سلامت که صبح امروز در بیمارستان امام خمینی (ره) برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: در این مورد که نظام سلامت به دلیل عدم یکپارچگی در تولیت دچار مشکل می‌شود یکی از مشکلاتی است که خود وزارت بهداشت نیز مدعی و پیگیر آن است.

وی با اشاره به اینکه به ازای 20 درصد یک گردش مالی حدود دو سوم در بخش خصوصی رخ می‌دهد افزود: این به معنی آن است که ارزش خدمت واقعی در بخش دولتی پرداخت نشده و از سایر منابع نیز جبران نمی‌شود. در نتیجه شاهد تجمیع کسری در بخش سلامت از سالیان قبل یعنی حدود 15 سال پیش هستیم.

به گفته لنکرانی با تدبیر در بودجه 88 و تدوین برنامه توسعه پنجم وزارت بهداشت برای کم کردن فاصله‌ها تلاش می‌کند. وی درباره کاهش تصدی وزارت بهداشت گفت: در وزارتخانه نگاه به بحث تصدی کاری جانبی است، حضور وزارت بهداشت در بحث ارائه خدمات از چند جنبه تعریف شده که یکی توجه به گسترش فضاهای آموزشی و بیمارستان‌ها و ارائه خدمات است.

وزیر بهداشت ادامه داد: در جای دیگر به این دلیل حضور داریم که با توجه به هزینه‌های پرداخت شده بخش خصوصی انگیزه‌ای برای حضور ندارد. برای مثال بیمارستانهایی وجود دارد که فاصله آنها از همدیگر نزدیک به 25 کیلومتر است که رسیدگی به آنها یک الزام است که با نبودن بخش خصوصی باید به آن پرداخته شود.

لنکرانی ادامه داد: یک هدف دیگر حضور وزارت بهداشت تعدیل قیمتها و حفظ کیفیت است برای مثال در تهران قبل از اینکه مرکز قلب تهران راه اندازی شود نرخ جراحی قلب حدود دو برابر نرخ فعلی بود اما با گذشت چندین سال در حال حاضر نرخ جراحی قلب تصویب شده است و دلیل اصلی آن کنترل قیمتهاست.

وی درباره هدفمند شدن یارانه ها تاکید کرد: اکنون در متن لایحه هدفمند شدن یارانه ها که تقدیم مجلس شده است یک ماده 5 وجود دارد که برخی مصارف آن توضیح داده شده است که 60 درصد منابع باید در همین لایحه هزینه شود که یکی از عناوین آن سلامت و حمایت درمانی و توجه به درمان بیمارستان صعب العلاج است.

وزیر بهداشت گفت: به هر حال بحث آزاد شدن قیمت ها ممکن است آثاری در سلامت به طور غیر مستقیم بگذارد که وزارت بهداشت از جانب دولت مامور شده است بسته سلامت و امنیت را به لحاظ آثار لایحه هدفمند کردن یارانه ها تدوین کند.

به گفته لنکرانی در این نگاه اصل این است که هدفمند کردن یارانه ها کمترین اثر را در بخش سلامت و غذا بر جای بگذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha