دوشنبه ۱ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳
کد خبر: 152334

بیشتر مردم، از اهمیت مصرف منیزیم که همانند مصرف آهن و کلسیم ضروری است، آگاهی ندارند. این در حالی است که مصرف میزان کافی منیزیم برای عملکرد مغز، قلب و عضلات، حیاتی است و همراه با سیلیکا و ویتامین D و K برای سلامت استخوان لازم است.

علامت هشدار کمبود منیزیم

سلامت نیوز: بیشتر مردم، از اهمیت مصرف منیزیم که همانند مصرف آهن و کلسیم ضروری است، آگاهی ندارند. این در حالی است که مصرف میزان کافی منیزیم برای عملکرد مغز، قلب و عضلات، حیاتی است و همراه با سیلیکا و ویتامین D و K برای سلامت استخوان لازم است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان،کمبود منیزیم بیش از آنچه تصور می شود، شایع است. در این مطلب  به ۵علامت کمبود این ماده معدنی مهم در بدن، اشاره شده است.

وزوز گوش یا از دست دادن شنوایی

وزوز بلند گوش همانند از دست دادن شنوایی، نشانه شایع کمبود منیزیم است. در یک بررسی در کشور چین مشخص شد، میزان کافی منیزیم در بدن مانع از تشکیل رادیکال های آزاد می شود که در کاهش شنوایی نقش دارد.

درمان این بیماران با مکمل های منیزیم، باعث شد طی ۳ ماه شنوایی آنها بازگردد.

گرفتگی عضلات یا لرز

وجود منیزیم برای عملکرد مطلوب عضله، ضروری است و بدون آن بدن حالت تشنج پیدا می کند، زیرا این ماده معدنی است که باعث آرامش عضلات می شود.

به همین دلیل از سرم منیزیم اکسید برای کاهش درد زایمان استفاده می شود. کمبود منیزیم می تواند به تیک های صورت و گرفتگی عضلات منجر شود.

افسردگی

ارتباط بین کمبود منیزیم و بروز افسردگی از زمانی که پزشکان از منیزیم برای درمان اختلال ذهنی استفاده می کردند، مشخص شد. محققان دریافتند، اغلب افرادی که قصد خودکشی داشتند دچار کمبود این ماده معدنی مهم بودند. در درمان افسردگی، مزیت مصرف منیزیم نسبت به قرص های متداول ضدافسردگی این است که بدون عارضه است.

عملکرد غیرعادی قلب

میزان پایین منیزیم می تواند بر تمامی عضلات بدن ازجمله عضلات قلب تاثیر بگذارد. کمبود منیزیم می تواند بیماری «آریتمی قلب» ایجاد کند. در آریتمی، قلب نمی تواند به طور منظم بتپد و در نتیجه فرد دچار حمله قلبی یا سکته می شود.

سنگ کلیه

خیلی ها بر این باورند که سنگ کلیه به علت بالا بودن بیش از حد کلسیم به وجود می آید در حالی که نبود یا کمبود منیزیم یکی از دلایل مهم تشکیل سنگ کلیه است. منیزیم از رسوب کلسیم که باعث بروز سنگ کلیه می شود، جلوگیری می کند.

اگر دچار یکی از علایم مذکور شدید به پزشک مراجعه کنید.

مصرف مواد غذایی مانند بامیه، تخمه آفتاب گردان و کدوتنبل، بادام، لوبیا، سویا، بادام هندی و اسفناج که منابع طبیعی منیزیم است، توصیه می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha