شنبه ۳ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۱
کد خبر: 15235

وزیر جهاد کشاورزی گفت: با همکاری شورای بین المللی زیتون بانک ژن منطقه ای زیتون در ایران ایجاد می شود.

محمد رضا اسکندری امروز در دیدار با رئیس شورای همکاریهای بین المللی زیتون در تهران گفت: در رابطه با زیتون کار چندانی در کشور صورت نگرفته، این در حالی است که در تولید برخی محصولات باقی جزو کشورهای اول دنیا قرار داریم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تولید سنتی زیتون در کشور، عنوان کرد: در کشت زیتون تکنولوژیهای نوین چندان مورد استفاده قرار نگرفته و با وجود اینکه از 15 سال اخیر کشت این محصول در کشور مطرح شده اما باغات زیادی احداث نشده است.

وی اظهار داشت: با همکاری شورای بین المللی زیتون بانک ژن منطقه ای این محصول را در ایران ایجاد خواهیم کرد.

اسکندری اظهار داشت: با وجود اینکه در 6 تا 7 سال اخیر پیگیریهایی در زمینه تولید تکنولوژیکی زیتون صورت گرفته است ولی در این زمینه فاصله زیادی با سایر کشورهای پیشرو در تولید زیتون وجود دارد که امیدواریم با همکاری شورای بین المللی زیتون و ایجاد بانک ژن منطقه ای به اهدافی که در رابطه با این محصول در کشور وجود دارد دست یابیم.

وزیر جهاد کشاورزی به باغ های زیتون کشور سوریه اشاره کرد و افزود: با وجود اینکه این کشور بسیار شبیه ایران است ولی باغ های زیتون آن توسعه بیشتری نسبت به کشور ما دارد که امیدواریم با ارتباط بیشتر با شورای بین المللی زیتون بتوانیم باغهای زیتون را در کشور هر چه سریعتر توسعه دهیم.

در ادامه محمد احماد ایز بیتری مدیر اجرایی شورای بین المللی زیتون خاطر نشان کرد: این شورا با انجام مطالعات در ایران به این نتیجه رسیده است که ظرفیت توسعه باغات زیتون در ایران تا سطح یک میلیون هکتار وجود دارد.

وی با بیان اینکه ظرفیت توسعه کشت دیم زیتون در ایران وجود دارد، افزود: با توجه به بارندگی 400 میلیمتری در ایران باید به تولید نهال زیتون توجه ویژه ای شود و در این زمینه استفاده از تکنیک های مناسب برای تولید و برداشت این محصول ضروری است.

ایز بیتری با اشاره به ضرورت وجود تکنیک بسته بندی زیتون در ایران عنوان کرد: شورای بین المللی زیتون زمینه حضور کارشناسان ایرانی را برای گذراندن دوره های شیمی در زمینه روغن زیتون را فراهم کرده است و برای رفع مشکلات موجود در زمینه این محصول کارشناسان را به ایران اعزام خواهد کرد.

وی با تاکید بر بازدید ایران از کشورهای مطرح در زمینه تولید زیتون تصریح کرد: ایران در منطقه می تواند تبدیل به بزرگترین تولید کننده روغن زیتون شود.

مدیر اجرایی شورای بین المللی زیتون عنوان کرد: در حال حاضر 10 میلیون هکتار سطح زیر کشت زیتون در کشورهای عضو شورای بین المللی زیتون است که بالغ بر 60 کشور عضو این شورا هستند و در آینده نزدیک اعضای جدیدی همچون کشورهای عربستان سعودی، شیلی و آرژانتین به این شورا می پیوندند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha