دانشمندان موفق شدند؛ با كمك یك تزریق حافظه حیوانات آزمایشگاهی مبتلا به آلزایمر را تقویت كرده و توان ذهنی آنها را بهبود بخشند.

این پژوهشگران خاطرنشان كردند: پروتئینی كه از رشد و حفظ سلولهای مغزی حمایت و پشتیبانی می‌كند می‌تواند حافظه و توان یادگیری را در مبتلایان به آلزایمر تقویت كند.

این تحقیق از سوی پژوهشگران دانشگاه كالیفرنیا در سان دی گو و به سرپرستی دكتر مارك توزینسكی صورت گرفته است.

این محققان فاكتوور نوروتروپیك موسوم به BDNF را از مغز گرفته و سپس آن را به منطقه خاصی از كورتكس مغز و هیپوكامپ تزریق كردند. این تزریق به بخش‌هایی از مغز صورت گرفت كه حافظه در آنجا شكل گرفته و تثبیت می‌شود و در عین حال،‌ اولین علائم آلزایمر نیز از این نقاط بروز می‌كند. این پژوهش روی موش‌ها و میمونهای آزمایشگاه كه به نوعی مبتلا به آلزایمر یا تخریب طبیعی مغز بودند، انجام گرفت.

دانشمندان تاكید كردند كه پس از تزریق این فاكتور علائم بهبودی و تقویت حافظه در جانوران تحت آزمایش مشاهده شد و آنها در آزمونهای كارآیی حافظه و یادگیری بسیار بهتر از گذشته عمل كردند.

به گفته محققان، با این تزریق هم چنین میزان مرگ سلولهای مغزی كاهش یافت و تعداد ارتباطات بین نورون‌ها (سلولهای عصبی) تا 25 درصد افزایش پیدا كرد.

بر اساس تحقیقات علمی برقراری چنین ارتباطاتی عامل بسیار مهمی در شكل گیری و كارآیی حافظه است. دانشمندان امیدوارند كه با این كشف تازه موفق شوند داروهای جدیدی برای درمان آلزایمر و یا حتی كاهش علائم تخریبی آن در نمونه‌های انسانی تولید كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha