محققان آزمایشگاه‌های «دراپر» در ماساچوست، نوعی جوهر خاص خالكوبی ابداع كرده‌اند كه كاربرد پزشكی دارد و می‌تواند میزان قند خون افراد را كنترل كند.

این جوهر خاص بر اساس مقدار گلوكز در درون پوست بدن، تغییر رنگ می‌دهد.

پژوهشگران نانوفن‌اوری در ارتباط با این پروژه معتقدند كه این جوهر قابل تزریق ممكن است روزی به عنوان یك روش تایید شده برای تست قند خون مورد استفاده قرار گیرد و به این ترتیب بیماران دیابتی از روشهای دردناك فعلی تست قند، رهایی خواهند یافت.

پژوهشگران تاكید كردند كه برای بهره‌مندی از این روش هیچ نیازی به انجام خالكوبی‌های بزرگ و با ظاهر ناخوشایند روی شانه یا دیگر قسمتهای پوست نیست، بلكه تنها با انجام چند میلیمتر خالكوبی سطحی می‌توان از مزایای این روش بهره‌مند شد.

به علاوه این نوع خالكوبی پزشكی هرگز به عمق خالكوبی‌های معمولی انجام نمی‌گیرد و بسیار سطحی است.

دكتر هیتر كلارك و دستیاران وی در ابتدا قصد داشتند كه یك جوهر حساس به سدیم برای كنترل سلامت قلب تولید كنند، اما در حین تحقیقات خود موفق به این كشف جدید شدند.

ذرات تشكیل دهنده این جوهر كره‌هایی بسیار ظریف به قطر حدود 120 نانومتر هستند.

در داخل هر ذره سه بخش وجود دارد كه شامل یك مولكول تشخیص دهنده گلوكز، یك مولكول با قابلیت تغییر رنگ و مولكولی است كه از گلوكز تقلید می‌كند.

اگر مولكول تشخیص قند به گلوكز زیاد برخورد كند، جوهر زرد رنگ می‌شود و اگر میزان گلوكز كمتر از معمول باشد، رنگ جوهر ارغوانی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha