دوشنبه ۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۸
کد خبر: 152449

یک متخصص صنایع غذایی با بیان این‌که رب کپک زده فاقد ارزش غذایی است، گفت: مصرف طولانی مدت این رب منجر به برو سرطان کبد می‌شود.

سلامت نیوز: یک متخصص صنایع غذایی با بیان این‌که رب کپک زده فاقد ارزش غذایی است، گفت: مصرف طولانی مدت این رب منجر به برو سرطان کبد می‌شود.
دکتر هایده شجاعی در گفت‌وگو با سینا، درباره کپک رب گوجه‌فرنگی اظهار داشت: به طور کلی کپک‌ها میکروارگانیسم‌هایی هستند که برای رشد خود به شرایطی خاص نیاز دارند که یکی از این شرایط حضور اکسیژن است.

وی ادامه داد: معمولا کپک‌ها بدون حضور اکسیژن نمی‌توانند رشد کنند و زمانی ما با فساد کپکی روبرو می‌شویم که بنا به هر دلیلی باکتری نتواند رشد کند، بنابراین در مواد غذایی که شرایط برای رشد باکتری مهیا نیست ما رشد کپکی را بیشتر می‌بینیم.

مصرف رب کپک‌زده ممنوع

این متخصص صنایع غذایی در پاسخ به این‌که آیا برطرف کردن کپک رب و استفاده از مابقی آن برای سلامتی ضرری دارد، بیان کرد: چنانچه مایکوتوکسینی در رب کپک‌زده تولید شده باشد با چشم قابل دیدن نیست و در حالی‌که ظاهرا کپک را حذف کرده‌ایم محتمل است که مایکوتوکسین در باقی‌مانده رب وجود داشته باشد، بنابراین توصیه می‌شود که درباره کپک این کار انجام نشود.

بروز سرطان با مصرف ماده غذایی کپک‌زده

شجاعی افزود: ما بحثی دیگر با عنوان ایجاد ترکیبات مضر توسط کپک‌ها در مواد غذایی روبرو هستیم، کپک‌ها ماده‌ای به نام مایکوتوکسین تولید می‌کنند که برای سلامت مضر هستند.

وی درباره عوارض مایکوتوکسین حاصل از کپک گفت: این مایکوتوکسین‌ها در طولانی مدت باعث بیماری‌های مزمن می‌شوند و بعضی از انواع آن‌ها مانندآیکوتوکسین ممکن است باعث سرطان کبد شود.

راه‌های پیشگیری از کپک زدن ماده غذا

این متخصص صنایع غذایی برای پیشگیری از رشد کپک در رب گوجه‌فرنگی گفت: وقتی درب ظرف باز شد ترجیحا به ظرفی دیگر منتقل می‌شود و باید ظرف حاوی رب را در دمای یخچالی نگه‌داری کنیم.

شجاعی افزود: بهتر است در بازه دو تا سه هفته قوطی رب گوجه‌فرنگی که درب آن باز شده مورد استفاده قرار بگیرد تا فرصتی برای رشد کپک نداده باشیم.

این متخصص صنایع تغذیه تأکید کرد: باید از بسته بودن درب ظرف مطمئن شویم تا اکسیژن برای رشد کپک وجود نداشته باشد در گذشته بر روی رب‌ یک لایه روغن قرار می‌دادند تا از رسیدن اکسیژن به آن جلوگیری شود و مانعی برای کپک زدن باشد.

PH پایین محیط و حضور اکسیژن لازمه رشد کپک است

شجاعی افزود: در شرایطی که PH محیط پایین باشد همانند رب‌گوجه‌فرنگی که PHپایینی دارد و اکسیژن هم حضور داشته باشد به رشد میکروارگانیسمی مانند کپک کمک می‌شود و کپک‌زدگی را در مواد غذایی شاهد خواهیم بود.

وی گفت: البته در محصولاتی که مقدار آب ماده غذایی پایین است باز شاهد رشد کپک‌ها هستیم.

کپک ارزش غذایی را نابود می‌کند

شجاعی درباره تغییراتی که کپک در ارزش غذایی به وجود می‌آورد، اذعان داشت: زمانی که هر میکروارگانیسمی مانند کپک در ماده غذایی رشد می‌کند عمده مواد مغذی ماده غذایی را مصرف می‌کند این در حالتی است که تعداد میکروارگانیسم‌ها بسیار بالا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha