سه‌شنبه ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴
کد خبر: 152479

صابون را می توان شوینده ای طبیعی و سالم دانست كه سالیان بسیاری زیادی مورد استفاده بشر بوده است. اما صابون تنها برای نظافت كاربرد ندارد بلكه مصارف متعددی دارد كه شاید تا به حال نشنیده باشید!

سلامت نیوز:صابون را می توان شوینده ای طبیعی و سالم دانست كه سالیان بسیاری زیادی مورد استفاده بشر بوده است. اما صابون تنها برای نظافت كاربرد ندارد بلكه مصارف متعددی دارد كه شاید تا به حال نشنیده باشید!

- كاهش بوی بد

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از قدس آنلاین؛ لباس ها یا ملحفه هایی كه مدتی درون كمد باقی می مانند، بوی نامطبوعی به خود می گیرند كه فقط صابون می تواند راه رهایی از آن باشد. در واقع مالیدن مقداری صابون معطر به این لباس ها یا ملحفه ها می تواند بوی نامطبوع را از آنها دفع كند و بر عكس بوی تازگی را در آنها به وجود آورد.

- حذف لكه ها از قابلمه و تابه

هیچ كاری در آشپزخانه مشكل تر از پاك كردن لكه های سوختگی و چربی از روی قابلمه ها و تابه ها نیست زیرا پاك كننده های شیمیایی و سیم های ظرفشویی به این وسایل آسیب می رساند. اما راه حلی طبیعی وجود دارد كه در ضمن عمر ظروف را نیز طولانی تر می كند: صابون سیاه.

كمی پودر صابون سیاه را روی قسمت مورد نظر بریزید. با كمی آب ولرم آن را رقیق كرده و بگذارید 20 دقیقه بماند. سپس با آب فراوان بشویید. ظرف را كاملا خشك كنید. ظاهری تمیز و نو پیدا خواهد كرد. خواص طبیعی صابون سیاه، چربی را به آرامی از بین می برد بدون اینكه به پوشش تفلون یا سرامیكی ظرف آسیب برساند.

- دور كردن شته و كك

اگر می خواهید از شر حشرات باغ رها شوید و با آفت كش های شیمیایی به چرخه اكوسیستم نیز آسیبی نرسانید، می توانید از صابون سیاه كمك بگیرید. كمی از پودر صابون سیاه را در قسمت های مورد نظر بریزید و بگذارید باقی بماند. مطمئن باشید كه خیلی زود این حشرات مؤذی پا به فرار می گذارند. مقدار بالای اسیدهای چرب، سود و پتاس در این صابون عامل طبیعی دور شدن حشرات است كه البته به محیط زیست نیز آسیبی نمی رسد.

- پنهان كردن فرورفتگی لباس های جین

حتما برای شما هم پیش آمده كه روی بعضی از لباس ها به خصوص شلوارهای جین، خطوطی ایجاد می شود كه جلوه نازیبایی به لباس می دهد. در این صورت می توانید از یك ترفند قدیمی كمك بگیرید. فرورفتگی را با كشیدن صابون خشك پر كنید. سپس تكه ای كاغذ ابریشمی روی آن بگذارید و اتو كنید. جای خطوط محو می شود.

- بوگیر درون اتومبیل

زمانی كه بوی سیگار، بعضی ادكلن ها و... درون ماشین می ماند، معمولا به سختی می توان آن را برطرف كرد. بوگیرهای مصنوعی نیز خیلی زود اثر خود را از دست می دهند. اما می توان از صابون به عنوان یك بوگیر یا خاصیت طولانی مدت كمك گرفت. برای این منظور بوگیر را در مخلوط آب و صابون خیس كنید و مجددا محافظ را سر جایش بگذارید. مزیت چنین كاربردی این است كه صابون مدت طولانی تری مواد بوگیر را نگه می دارد و تاثیر آن را تجدید می كند.

- روان كردن زیپ های فلزی

بعضی اوقات زیپهای فلزی به سختی باز و بسته می شوند كه در این صورت بهتر است از صابون خشك كمك گرفت. در این حالت مقداری صابون خشك را روی زیپ بمالید و زیپ را به آرامی حركت دهید. حتما از روان شدن آن متعجب خواهید شد. سپس لكه های صابون را پاك كنید. چربی های موجود در صابون عامل این خاصیت است كه به جای آن می توان از شمع نیز استفاده كرد.

- روغن كاری میخ ها و پیچ ها

میخ ها و پیچ ها غالبا دچار زنگ زدگی می شوند كه در بعضی اوقات لازم است با روغن كاری مجددا آنها را باز كرد. در چنین شرایطی به پیچ ها صابون بزنید و درون چرخ دنده حركت دهید. می بینید كه خیلی راحت تر حركت می كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha