سه‌شنبه ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷
کد خبر: 152506

شیوع ویروس «مرس» طی چند هفته قبل در شرق آسیا (کره‌جنوبی) بسیار خبرساز شد. طبق آخرین گزارش‌های رسیده، سه مورد جدید نیز از ابتلا به این ویروس اعلام شده که شمار مبتلایان را به 169 نفر رسانده است. شیوع این ویروس نخستین‌بار در 20 می ‌امسال انجام گرفت و خبرها حاکی از انتقال آن به سایر کشورها نیز هست به‌طوری‌ که اولین مورد ابتلا به ویروس «مرس» در تایلند هفته قبل اعلام شد.

سلامت نیوز:شیوع ویروس «مرس» طی چند هفته قبل در شرق آسیا (کره‌جنوبی) بسیار خبرساز شد. طبق آخرین گزارش‌های رسیده، سه مورد جدید نیز از ابتلا به این ویروس اعلام شده که شمار مبتلایان را به 169 نفر رسانده است. شیوع این ویروس نخستین‌بار در 20 می ‌امسال انجام گرفت و خبرها حاکی از انتقال آن به سایر کشورها نیز هست به‌طوری‌ که اولین مورد ابتلا به ویروس «مرس» در تایلند هفته قبل اعلام شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان،این ویروس اولین‌بار در سال 2012 در عربستان سعودی و در نمونه‌های انسانی کشف شد و بیشتر مبتلایان نیز در خاورمیانه متمرکزند.  ویروس «مرس» که به سندروم تنفسی خاورمیانه شناخته می‌شود، نوعی بیماری ویروسی سیستم تنفسی محسوب می‌شود که عامل پدیدآورنده آن ویروس کروناست. ویروس کرونا جزء خانواده ویروس‌های عامل سرماخوردگی به شمار می‌رود. بعد از مشاهده اولیه این ویروس در عربستان سعودی، گزارش‌هایی مبنی‌بر انتقال آن به خاورمیانه، آسیای مرکزی، آفریقا، اروپا، آسیا و ایالات متحده آمریکا نیز منتشر شد، ولی بیشترین تمرکز شیوع این ویروس در منطقه خاورمیانه است و موارد دیگر بیشتر، بین مسافرانی مشاهده می‌شود که به سایر مناطق مسافرت کرده‌اند.

  علائم بیماری «مرس»
ویروس «مرس» در ابتدا با علائمی چون تب، سرفه و کوتاهی تنفس‌ها بروز می‌کند. از دیگر نشانه‌های ابتلا به این ویروس می‌توان به حالت تهوع، استفراغ و اسهال اشاره کرد. در ابتلا به ویروس «مرس»، احتمال ذات‌الریه معمول‌ترین حالت ممکن به شمار می‌رود و ممکن است به اندام‌هایی چون کلیه‌ها آسیب جدی وارد کند. درمان ویروس «مرس» در حال حاضر تنها روی کاهش علائم تمرکز می‌کند و عبارتند از: استراحت، نوشیدن مایعات فراوان، استفاده از مسکن‌ها و نیز اکسیژن‌‌درمانی که در موارد شدید بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد. حدود 30 درصد مبتلایان به ویروس «مرس» جان خود را از دست می‌دهند. افراد سالمند، کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا مبتلا به بیماری‌های مزمنی چون دیابت یا بیماری‌های ریوی هستند، بیش از سایر افراد در معرض ابتلا به این ویروس قرار می‌گیرند.

  چه اقداماتی باید انجام داد؟
ویروس «مرس» برخلاف آنفلوآنزا یا سرماخوردگی به سرعت بین جوامع مختلف گسترش نمی‌یابد. در عوض، ویروس «مرس» بین افرادی که در تماس نزدیک با یکدیگر قرار دارند، با سرعت بالایی گسترش پیدا می‌کند. درواقع، افراد خانواده مبتلایان و نیز کارکنان بخش‌های مراقبتی بیش از همه در معرض ابتلا به ویروس هستند.
در حال حاضر واکسنی برای جلوگیری از ابتلا به ویروس «مرس» ساخته نشده است با وجود این، استفاده از رژیم سالم تغذیه‌ای و بهداشت فردی می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به عفونت موثر باشد. پزشکان در این میان توصیه‌هایی را ارائه داده‌اند که پیروی از آنها به‌ویژه برای افرادی که مسافر کشورهای خاورمیانه و شرق آسیا هستند، از اهمیت بیشتری برخوردار است.


دست‌های خود را دست‌کم به مدت 20 ثانیه با آب و صابون شست‌وشو دهید. هنگام سرفه یا عطسه، بینی و دهان را با یک دستمال بپوشانید و بلافاصله آن را دور بیندازید و دست‌ها را بشویید. سطوح آلوده‌شده را مانند دستگیره‌های در ضدعفونی کنید. از تماس دست‌های آلوده با صورت، دهان و بینی خودداری کنید. همچنین از استفاده از وسایل مشترکی چون فنجان، ناخن‌گیر و... اجتناب‌کنید.

  مسافرت برویم یا نه؟
مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها و سازمان جهانی بهداشت به‌طور دقیق و با حساسیت بالایی ویروس «مرس» را تحت نظارت دارند و به مسافرانی که به هر دلیلی باید در این مدت به کشورهای پرخطر مسافرت کنند توصیه می‌کنند تا حد امکان در طول سفر به خاورمیانه که ویروس بیش از هر جای دیگری شیوع دارد، پرواز خود را عوض نکنند. افرادی که قصد سفر به عربستان را دارند یا در همسایگی چنین کشورهایی هستند و هریک‌ از علائم ابتلا به این ویروس را در خود مشاهده می‌کنند، باید در مدت 14 روز پس از بازگشت از مسافرت حتما با پزشک معالج مشورت کنند تا بیماری احتمالی در آنها شناسایی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha