رئیس انجمن ایرانی سلیاک گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده در ایران، شانس ابتلاء به بیماری سلیاک در مردها و زن ها مساوی است و این درحالی که زن ها در کشورهای اروپایی بیش از مردها مبتلا خواهند شد.

سید محمد حسن امامی درگفتگو با خبرنگار سلامت نیوز افزود: هم اکنون استان اصفهان به عنوان پیشتاز کشور انجمن بیماران سلیاک را راه اندازی کرده است که شعب دیگر آن در شیراز، کرمان، مشهد، تبریز و تهران ایجاد شود.
وی بیان داشت: بیماری سلیاک امروزه به عنوان یک بیماری هزار چهره شناخته شده به گونه ای که درحال حاضر اطلاعات و آگاهی جامعه پزشکی نسبت به این  بیماری بسیار نادر است و دربسیاری از موارد به علت نداشتن آگاهی از علائم بیماری سلیاک و پیدا نکردن دلیل خاصی بر بیماریشون  با تابلوهای مختلف از جمله سرطان یا بیماری صعب العلاج به درمان آنها پرداخته اند.
رئیس انجمن ایرانی سلیاک خاطرنشان کرد: پزشکان متخصص و فوق تخصص باید بدانند که اگر بیماری با نام دیابت نوع یک یا آنمی و فقر آهن مراجعه کرد اما دلیلی بربیماریشون پیدا نکردند احتمال داشتن بیماری سلیاک قوی است .
وی اظهار داشت: بیماری سلیاک درصورت پیشروی باعث کمبود فقر آهن، کلسیم، نرمی استخوانی، سرطان دستگاه گوارش به خصوص لنفاوی که یک نوع سرطان سلول های دفاعی بدن است و بیماری صرع، کبد، ناباروری ، پوستی، بیماریهای خود ایمنی مثل دیابت نوع یک، تیروئید و روماتیسمی می شوند.
رئیس انجمن ایرانی سلیاک با اعلام اینکه بیماری سلیاک ده سال از عمر انسان می کاهد  اظهارداشت: یک درصد از کل جامعه مبتلا به بیماری سلیاک هستند که حدود ده درصد از آنها فرم شدید دارند.
وی با اعلام اینکه تنها دویست نفر از جمعیت بیماران سلیاک در استان اصفهان شناخته شده است خاطر نشان کرد: اگر جمعیت استان اصفهان را چهار میلیون نفر فرض کنیم چهل هزار نفر آنها مبتلا به بیماری سلیاک هستند و از این تعداد چهار هزار نفر به فرم شدید آن مبتلا هستند.
امامی افزود: درحال حاضر به منظور دقیقترو سر یعترشناخته شدن راه ابتلا به بیماری سلیاک، کارتحقیقاتی  با همکاری گروه ایمنولوژی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام دادیم که تاکنون متوجه شدیم در نود و پنج درصد از بیماران اچله ای خاصی از DNA مشاهده شده است که این ژن نیز در بیماران مبتلا نیز در دست بررسی است.
وی با اعلام اینکه بیماری سلیاک بیشتر در گروه های پرخطر از جمله بیماران مبتلا به اختلالات رشد کودکان ایجاد می شود اظهارداشت: زمینه ارثی دربروز بیماری سلیاک بسیار موثر است به صورتی که اگر ژن مربوط به آن در فرد نباشد مبتلا به بیماری سلیاک نخواهد شد.

 

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha