دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۲:۲۲
کد خبر: 15262

شاید ایجاد کبودی و کوفتگی بعد از یک ضربه جزئی روی بدن برای شما چندان تعجب انگیز نباشد، اما وفور چنین حالتی می تواند شک برانگیز باشد.

به گزارش گروه ترجمه سلامت نیوز،اولین برداشتی که یک متخصص از چنین وضعیتی خواهد داشت توجه به سن فرد می باشد.ولی تغییراتی که در سیستم ایمنی بدن به وقوع می پیوندد  و یا نوع دارویی که مصرف می کند نیز در این میان موثر خواهد بود. شاید وفور کوفتگی ها و کبودی بدلیل عدم توانایی در حفظ تعادل و در نتیجه افتادن و برخورد متوالی با اشیا و موانع پیرامون باشد. بعضی امراض مثل اختلالات خود ایمنی و یا مصرف داروهای خاص تجویزی و غیرتجویزی و حتی مکمل ها نیز در این زمینه موثر است. بنابراین افرادی که به وفور علائم کبودی و کوفتگی را در سطح بدن خود مشاهده می کنند باید به پزشک مراجعه نموده و آزمایشات در خور را برای تشخیص عامل اصلی انجام دهند.

 کبودی و کوفتگی اصولا به دلیل پاره شدن رگ های خونی ظریف و سطحی و بعد از یک ضربه مستقیم ظاهر می شود. در این هنگام مقدار کمی خون به اطراف بافت رخنه کرده و باعث تغییر رنگ آن در طول زمان می شود. این تغییر رنگ جهت تشخیص زمان ضربه خوردگی مهم است. برای مثال زمانی که ضربه زده می شود کوفتگی به رنگ قرمز و آنهم به دلیل رنگدانه های آهن موجود در خون ظاهر می شود. بعد ازیک تا دو روز سلولها شروع به شکسته شدن کرده و رنگ کوفتگی به آبی/بنفش تغییر می کند. در روز ششم ته رنگ سبزی ظاهر می شود که به تدریج به رنگ زرد/قهوه ای تا 8 تا 9 روز بعد از ضربه تبدیل می شود. تااینکه بعد از 2 تا 3 هفته بدن خون را به طور کامل جذب کرده و رنگ پوست به حالت طبیعی برمی گردد. به هر حال در بعضی مواقع کبودی بزرگ وسفت شده و حساس و دردناک می شود. این نوع کوفتگی خون آمو یا غده لخته خون می نامند. این مسئله زمانی اتفاق می افتد که بدن اطراف خونریزی حصار ایجاد کند یا در منطقه خونریزی کلیسم وارد شود که تشخیص چنین وضعیتی تنها به کمک اشعه X امکان پذیر است. این نوع کوفتگی ها اگر خود به خود و به مرور زمان برطرف نشود ، پزشک متخصص اقدام به رفع آن می کند.

اما عامل سن در بروز کوفتگی به این ترتیب است که با افزایش سن(به ویژه در زنان)پوست نازکتر شده و لایه حفاظتی (چربی) که از مویرگ ها در مقابل آسیب حفاظت می کرد کاهش می یابد. یکی دیگر از تغییرات مربوط به افزایش سن ضعیف شدن دیواره های مویرگ می باشد که در نتیجه شکنندگی دیواره رگ ها بیشتر شده و حتی بدون هیچ دلیل و ضربه ای خونریزی می کند.

 یکی دیگر از دلایل وفور کبودی عدم توانایی در حفظ تعادل می باشد که خود ناشی از مشکلات بالینی است.مثلا سرگیجه، مشکلات گوش داخلی و یا حتی ضعف ماهیچه ای از جمله عوامل بروز این عدم تعادل است.

بعضی از انواع بیماری های داخلی و البته جدی که  کبد، قلب و یا سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار می دهد می تواند عامل ایجاد کبودی باشد. در چنین حالتی کبودی و یا نقاط کوچک خونی در زیر پوست به وفور مشاهده می شود.

 از جمله داروهایی که در ایجاد این نقاط کبود موثر است عبارتند از:
1-    داروهای رقیق کننده خون مثل آسپرین، وارفارین، کلوپیدوگرل
2-    داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مثل ایبو بروفن و ناپروکسن
3-    کورتیکو استروئیدها مثل پرنیزون
4-    مکمل های رژیمی مثل گینک گو، گینگر، روغن ماهی و یا افراط در مصرف سیر
5-    بعضی از داروهای ضد افسردگی نظیر سیتالوپرام، ایستالوپرام و ..

در کل می توان گفت که کوفتگی می تواند بدلیل مشکلات بالینی ضعیف و یا جدی باشد. اگر محل کوفتگی و کبودی دارای وضعیت های زیر بود به پزشک مراجعه کنید:
1-    دردناکی محل
2-    توسعه بدون دلیل کبودی
3-    کوفتگی و کبودی به همراه خونریزی لثه، بینی، رکتوم و یا ادرار
4-    مشاهده کوفتگی و کبودی بعد از شروع مصرف دارو
5-    مشاهده کبودی در صورت، کمر، مچ دست، پشت گوش و سایر نقاط خاص
6-    بروز کوفتگی به همراه بیماری خاص

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • دخترباران ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    سلام.من دو روز پیش زیر چشمم ضربه بدی خورد وخیلی بد هم کبود شد راهنماییم کنید چیکارکنم زودترخو بشه؟
  • سارینا ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
    42 12
    داداشم با مشت زد به زیر چشم داداشم حالا دوروز گذشته وکبود شده چی کار کنم؟
  • علی ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
    0 2
    سلام مچ دستم در سالن فوتبال ضربه دیده چکار کنم در زودترین زمان ممکن درس شه???????