چهارشنبه ۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲
کد خبر: 152649

سلامت نیوز:در ماه مبارك رمضان، بیماران زیادی از پزشكان خود در خصوص امكان روزه‌داری سوال می‌كنند. بیماران دیابتی هم با توجه به شرایط خاص بیماری خود در این مورد پرسش‌های گوناگونی دارند؛ از جمله این كه آیا روزه‌داری برای آنان مفید است یا مضر؟ و روزه گرفتن در بیماران دیابتی که انسولین تزریق می کنند چگونه است؟ وعده های غذایی در طول روزه داری برای بیماران دیابتی چگونه باید باشد؟


به گزارش روابط عمومی رادیو سلامت، دیابت زمانی به وجود می آید که در بدن شما به اندازه کافی انسولین تولید نشود یا از انسولین تولید شده در بدن به طور موثری  استفاده  نگردد. بدن شما بدون انسولین نمی تواند انرژی مورد نیاز را از مواد غذایی مصرفی به دست آورد.


انواع دیابت

دیابت نوع اول؛ مجموعه ای از عوامل ژنتیکی، محیطی و ایمونولوژیکی در ایجاد این نوع دیابت نوع اول دخیل می باشند که نهایتاً با تخریب سلولهای تولید کننده انسولین سبب بروز علائم  بیماری می شوند. تخریب این سلولها در اثر عملکرد سیستم ایمنی بدن برعلیه سلولهای انسولین ساز در طی ماهها تا سالها رخ داده و تصور می شود که یک عامل عفونی یا محیطی در شروع این روند تخریب موثر است. بنابراین این نوع دیابت زمانی اتفاق می افتد که انسولین یا وجود ندارد یا مقدار آن بسیار کم است. در چنین مواردی باید انسولین تزریق گردد.


دیابت نوع ۱ اغلب کودکان و نوجوانان را در بر می گیرد. بیماری به طور عمده در کودکان و نوجوانان دیده می شود لیکن در تمام سنین نیز می تواند ایجاد گردد. این شکل از دیابت زمانی ایجاد می شود که لوزالمعده یا مقدار خیلی اندکی انسولین تولید می کند یا اصلاً تولید نمی کند. بیماری معمولاً به طور ناگهانی در کودکان یا نوجوانان ایجاد می شود. با وجود این که تعیین رژیم غذایی مناسب برای این بیماری از اهمیت ویژه ای برخوردار است، درمان با تزریق انسولین باید انجام شود.


دیابت نوع دوم؛ مجموعه ای از عوامل ژنتیکی و محیطی در به وجود آمدن دیابت قندی نوع دو موثرند. اختلال اصلی در این بیماری کاهش تولید انسولین و یا مقاومت نسبت به انسولین است. سن شیوع در میانسالی و عمدتاً پس از سی سالگی است گرچه سن ابتلا به بیماری پیوسته در حال کاهش است. این نوع دیابت 90 تا 95 درصد کل مبتلایان به دیابت را تشکیل می دهد. مبتلایان عمدتاً چاق بوده یا اضافه وزن دارند.


در این بیماری لوزالمعده ترشح انسولین را انجام می دهد اما سلول های بدن به اثر آن مقاومت نشان می دهند. مبتلایان اصلی این نوع از دیابت افراد بالای 30 سال هستند و در بین کسانی که وزن اضافی دارند شیوع بالایی دارد. در مراحل ابتدایی ممکن است رژیم غذایی برای کنترل بیماری کفایت نماید، اما با پیشرفت بیماری داروهای خوراکی و گاهی اوقات تزریق انسولین ضرورت می یابد.


دیابت حاملگی؛این نوع دیابت از عوارض بارداری است. دیابت بارداری همانند سایر انواع دیابت اختلالی است که نحوه ی مصرف قند توسط بدن را مختل می سازد. دیابت بارداری شکلی از دیابت است که برخی زنان را طی بارداری مبتلا می کند. دلیل ایجاد این اختلال این است که بارداری نیاز بدن به انسولین را افزایش می دهد، در حالی که بدن همیشه نمی تواند به مقدار کافی انسولین تولید نماید.


یادآور می شود، برای كودكان و نوجوانانی كه دیابت نوع یك دارند، روزه داری را توصیه نمی كنیم به دلیل این كه معمولاً آسیب های غیر برگشت به كلیه ها وارد می كند.

بنابراین اگر كودك و نوجوانی دیابت دارد و تحت درمان انسولین است روزه داری را پیشنهاد نمی كنیم؛ اما در افرادی كه انسولین مصرف نمی كنند و دیابت نوع دو دارند به شرطی كه عوارض دیررس دیابت در این افراد وجود نداشته باشد، روزه داری برای شان مشكل ندارد؛ ولی باید از نظر تغدیه ای به توصیه های پزشكی توجه كنند و برای آغاز روزه داری به پزشك مراجعه كنند تا توصیه های لازم را دریافت نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha