چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۲:۳۲
کد خبر: 15270

مدیرگروه اطفال دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با بیان این كه عامل 45 درصد موارد مرگ و میر كودكان یك تا چهار سال، سوانح است، شوك، تشنج، آسم و تروما را چهار علت عمده مراجعه اورژانس كودكان عنوان كرد.

دكتر علی اكبر سیاری در نشستی با خبرنگاران ریفلاكس را از شایع‌ترین بیماریهای گوارشی كودكان، عنوان كرد و گفت: سوء تغذیه یكی از عوارض ریفلاكس است؛ چرا كه برگشت اسید معده به مری سبب سوزش مری شده و به این ترتیب كودكان از غذا خوردن امتناع می‌كنند.

وی گفت: به دنبال استفراغ‌های مكرر مقداری از مواد غذایی وارد ریه می‌شود. در صورتی كه مقدار این غذا كم باشد، به صورت خس‌خس و در صورت زیاد بودن میزان آن به عفونت ریه تبدیل می‌شود، در صورتی كه این عمل تكرار شود، باعث تنگی مری شده و در درازمدت خطر سرطان قسمت پایینی مری را به دنبال دارد.

رییس چهارمین كنگره اورژانس و بیماریهای شایع طب كودكان، گفت: كودكان عمدتا به چهار علت به اورژانسهای بیمارستان مراجعه می‌كنند. شوك یكی از موارد اورژانس مراجعه كودكان بوده كه در صورت عدم رسیدگی به نارسایی كبد، مغز و در نهایت فوت منجر می‌شود. همچنین به هر دلیلی كودك در كما رفته باشد، اگر به موقع رسیدگی نشود، مرگ را به دنبال دارد. تشنج نیز از دیگر موارد اورژانسی مراجعه كودكان است كه در این زمینه لازم است تیم اورژانس از دانش و تجهیزات كافی برخوردار باشند. آسم و تروما نیز از دیگر موارد اورژانسی مراجعه كودكان هستند.

وی گفت: 45 درصد علت مرگ و میر كودكان یك تا چهار ساله بر اثر سوانح است كه این علت سه برابر علت بعدی مرگ و میر كودكان یعنی عفونتهای تنفسی است. همچنین 10 درصد كودكان یكبار در طول عمر خود دچار تشنج می‌شوند. سه تا 5 درصد كودكانی كه تب می‌كنند نیز به تشنج مبتلاء می‌شوند، در زمینه خون نیز فقر آهن و آنمی از شایع‌ترین بیماریهای كودكان است، 12 درصد كودكان ایرانی دچار فقر آهن هستند.

دكتر سیاری تاكید كرد: در كشور ما به دنبال سرمایه‌گذاری‌های انجام شده روی بیماریهای واگیردار این بیماریها تا حد قابل توجهی كاهش یافته است و امروزه بحث بیماریهای غیرواگیر مانند اختلال ژنتیكی و متابولیك و بیماریهای مادرزادی مطرح است، در این زمینه نیاز به سرمایه‌گذاری‌ و تكنولوژیهای پیشرفته به شدت احساس می‌شود.

دكتر فرید ایمان زاده دبیر چهارمین كنگره اورژانس و بیماریهای شایع طب كودكان هم با اشاره به بیماری ریفلاكس در كودكان، گفت: این بیماری از بیماریهای شایع بین كودكان و بزرگسالان بوده كه با علائم بالینی مختلفی بروز می‌كند. ریفلاكس ممكن است حتی از 15 روزگی نوزاد آغاز شود، این در حالیست كه برگشت هر اسیدی به معده ریفلاكس به معنای بیماری نیست.

وی گفت: برگشت غذا در كودكان تقریبا امری شایع است، برگشتی كه با علائم بالینی مانند خس خس، اختلال در خواب و یا عدم وزن مناسب همراه نباشد، برگشتی طبیعی بوده و بیماری محسوب نمی‌شود.

دكترایمان زاده تاكید كرد: به دنبال بروز ریفلاكس، كودك به شدت بی‌قرار بوده و از شیر خوردن امتناع می‌كند. همچنین وزن‌گیری در كودك مختل شده و كیپ بودن مداوم بینی از جمله علائم آن است، این بیماری در كودكان نیاز به مداخله پزشك دارد.

وی با بیان این كه هنوز علت بروز ریفلاكس به درستی مشخص نشده است، افزود: به دنبال بروز ریفلاكس اقدامات زیادی انجام می‌شود، از جمله آن كه غذای كودك باید غلیظ‌ تر شده و هنگام شیرخوردن، سر و شانه كودك باید بالاتر از دیگر اندامها قرار گیرد. همچنین غذا باید به دفعات متعدد به كودك داده شود، بچه‌های بزرگتر لازم است كه سیر از سرسفره بلند نشوند، ازغذاهای داغ باید پرهیز و مایعات كمتری مصرف شود، در صورت مصرف دارو و عدم پاسخ به درمان باید كودك به جراح معرفی شود.

وی گفت: در گذشته اسهال و استفراغ از جمله شایعترین بیماریهای كودكان بوده است، اما امروز حوادث مهمترین گروه بیماریهای اورژانس كودكان را تشكیل می‌دهند.

دبیر چهارمین كنگره اورژانس و بیماریهای شایع طب كودكان گفت: این كنگره از نهم تا سیزدهم اسفند ماه در محل تالار امام (ره) دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی برگزار می‌شود. در این كنگره در رابطه با محورهای تخصصی و فوق تخصصی تمام زمینه‌های طب كودكان بحث و تبادل نظر می‌شود.

وی گفت: این كنگره 17 تا 20 امتیاز بازآموزی را شامل می‌شود.

دكتر ایمان زاده گفت: در این كنگره پانلهای متعدد برای رشته‌های مختلف در نظر گرفته شده است. همچنین كارگاههای آموزشی در رابطه با احیای قلبی ــ تنفسی، رفع انسداد راههای هوایی و .... در نظر گرفته شده است.

دبیر چهارمین كنگره اورژانس و بیماریهای شایع طب كودكان، گفت: بیش از 150 مقاله از سراسر كشور به دبیرخانه كنگره ارسال شده است، طی 5 روز كنگره حدود 35 سخنرانی و 10 پانل برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha