نتایج یك تحقیق جدید در انگلیس نشان می‌دهد: الگو و شیوه نامطلوب و ناسالم زندگی، خطر بروز سكته مغزی را تا دو برابر افزایش می‌دهد.

در این تحقیق تاكید شده است كه سیگار، الكل، بی‌تحركی و ورزش نكردن، مصرف كم میوه و سبزیجات احتمال سكته مغزی را تا بیش از دو برابر افزایش می‌دهد. بر اساس گزارشی كه در مجله پزشكی بریتیش به چاپ رسیده است، هزینه امور درمانی و مراقبت مربوط به سكته مغزی سالانه مبلغی معادل هفت میلیارد پوند انگلیس را به این كشور تحمیل می‌كند.

پژوهشگران انگلیسی در این پژوهش دریافتند كه تنها درصد اندكی از 20 هزار فرد بالغ كه در این مدت تحت مطالعه بوده‌اند، الگوی سالمی در زندگی داشته‌اند و در نتیجه در برابر سكته مغزی در امان بوده‌اند. در مطالعه پیشین نیز نشان داده شده بود كه سیگار و رژیم غذایی ناسالم مستقیما با خطر بروز حمله قلبی و سكته مغزی در ارتباط هستند اما تاثیر تركیبی از فاكتورهای خطرزا در افرادی كه به ظاهر سالم هستند و نشانه‌ای از بیماری در آنها مشاهده نمی‌شود،‌ كمتر بررسی و مشخص شده است.

پژوهشگران و متخصصان علوم بهداشتی توصیه می‌كنند كه حتی تغییرات بسیار اندك در الگوی زندگی مانند بهبود نوع تغذیه، ترك سیگار یا الكل و داشتن تحرك بدنی خطر سكته مغزی را به میزان قابل توجهی كاهش می‌دهد. این تحقیق جدید از سوی

متخصصان دانشگاه «ایست آنجلیا» و روی افرادی در گروه سنی بین 40 تا 79 سال صورت گرفت.

پژوهشگران برای انجام هر رفتار سالم از جانب این افراد یك نمره مثبت در نظر می‌گرفتند. برای مثال كسانی كه سیگار نمی‌كشیدند یك نمره مثبت به آنها داده می‌شد و به همین ترتیب در مورد سایر فاكتورها امتیاز داده شد. تحقیقات نشان داد كه زنان نسبت به مردان امتیاز بیشتری در این زمینه كسب كرده‌اند. هم چنین افرادی كه نمره آنها صفر شده بود 3/2 برابر بیشتر در معرض خطر سكته مغزی بودند. به همین ترتیب هر نمره‌ای كه از هر فردی كاسته می‌شد به همان نسبت خطر سكته مغزی افزایش می‌یابد.

محققان دریافتند: از كل افراد تحت مطالعه 259 نفر هیچ امتیاز مثبتی نگرفتند و از این تعداد 8/5 درصد دچار سكته مغزی شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha