محققان در آمریكا اعلام كردند كه رفتارهای ضد اجتماعی و اضطراب در دوران نوجوانی فاكتورهای مهم پیش بینی كننده ابتلا به افسردگی هستند.

این محققان تاكید كردند: با بررسی رفتارهای ضد اجتماعی درمیان دختران و اضطراب هم در دختران و هم در پسران در ابتدای دوران نوجوانی می‌تـوان احتمال بروز افسردگی را در افراد پیش بینی كرد.

دانشمندان علوم اجتماعی در دانشگاه واشنگتن برای این تحقیق به مدت هفت سال روی دانش آموزان سال اول و دوم دبیرستان آزمایش و مطالعه انجام داده‌اند. آنها در نهایت شگفتنی دریافتند؛ وجود علائم افسردگی در دوران نوجوانی نمی‌تواند دلیل بر ابتلا به این اختلال روانی در سالهای آتی باشد در حالی كه رفتارهای ضد اجتماعی یا اضطراب یك فاكتور مهم پیشگویی كننده برای بروز افسردگی در سنین بالاتر است.

دكتر جیمز مازا عضو این گروه پژوهشی در بیانیه‌ای اظهار داشت: رفتارهای ضد اجتماعی عموما بعنوان یك مشكل بزرگ در بین پسران نوجوان در نظر گرفته می‌شود در حالی كه اغلب در بین دختران در همین رده سنی نادیده گرفته می‌شوند.

به گفته روانشناسان؛ پسرانی كه در سن نوجوانی با این مشكل مواجه هستند معمولا رفتارهای ضد اجتماعی آنها به مرور زمان بیشتر می‌شود در حالی كه در دختران این مشكل به تدریج به سایر مشكلات بهداشت روانی مانند افسردگی یا اختلالات تغذیه‌ای، اضطراب و یا میل به خودكشی تبدیل می شود.

محققان می‌گویند: وقتی تمام فاكتورهای خطرزا مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند، معلوم شد كه رفتار ضد اجتماعی و اضطراب مهمترین عوامل پیش گویی كننده بروزافسردگی در سنین بالاتر هستند.

در این تحقیق بیش از 800 كودك و نوجوان حضور داشته‌اند كه 81 درصد از آنها سفید پوست و 54 درصد پسر بودند. شرح این پژوهش در مجله «ارلی ادالسنس» منتشر شده است.

بر اساس این تحقیق، بیش از 20 درصد از دختران آمریكایی در گروه سنی 10 تا 19 سال مراحلی از اختلال افسردگی شدید را تجربه می‌كنند.

طبق این آمار طی 50 سال گذشته یا بیشتر، میانگین سنی بروز افسردگی در بین زنان آمریكایی از 30 سالگی به 20 سالگی كاهش یافته و تعداد قابل توجهی از زنان جوان در دهه 20 سالگی عمر خود به این اختلال روانی مبتلا می‌شوند. كارشناسان یكی از مهمترین عوامل این روند نگران كننده را فشارها و عرف‌های نابهنجار اجتماعی می‌دانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha